Premium

Joe Public is het nieuwe reclamebureau van Aldi

De pitch nam zo'n drie maanden in beslag. De samenwerking met Indie werd afgelopen zomer beëindigd.

Aldi-filiaal in Bodegraven

Joe Public is het nieuwe reclamebureau van Aldi. Dat bevestigen beide partijen aan Adformatie. Het is de uitkomst van een pitch die sinds afgelopen najaar liep.

De scope van de opdracht is breed, meldt Aldi: van ontwikkeling van de merkstrategie tot campagneproductie en contentcreatie. Voorheen werkte Aldi samen met drie bureaus: Indie (reclame), Blauw Gras (social) en Wayne Parker Kent (content). Door nu alles in handen van één bureau te leggen, wil de discounter 'efficiënter werken'.

Antoine Houtsma, medeoprichter Joe Public, toont zich logischerwijs opgetogen over de pitchwinst. 'Met de eerdere aansluiting van Joe Public bij Springbok was het de bedoeling om voor grote adverteerders te gaan werken en door alle lagen van communicatie heen aan merken te bouwen. Dat is precies wat Aldi nu zoekt.'

'Het bleef knagen'

Toen de supermarktketen in eerste instantie bij Joe Public aanklopte, vond het bureau de plannen 'iets te ambitieus', aldus Houtsma. 'Maar het bleef knagen. Net als Joe Public is Aldi altijd op zoek naar hoe zaken efficiënter kunnen. We hebben een aantal slimme dingen bedacht waardoor we de grenzen verder kunnen oprekken in die efficiëntie.'

Sietske van der Kleij, communicatiedirecteur van Aldi, sprak in het licht van de pitch eerder in Adformatie over kostenbesparingen. 'Als discounter is het onze prioriteit om de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat we onze klanten de beste prijzen in de markt kunnen bieden. We zien het als onze plicht om bestaande processen en structuren regelmatig te evalueren en ter discussie te stellen. In die context zien we mogelijkheden voor kostenbesparingen en vereenvoudiging in onze huidige bureaustructuur.'

Net zo-construct

Indie Amsterdam, het oude reclamebureau van Aldi, heeft gepresenteerd in de eerste ronde van de pitch, maar trok zich daarna terug. Het is niet bekend welke andere bureaus aan de pitch deelnamen. Indie werkte zo'n drie jaar voor Aldi en bedacht onder meer het ‘Net zo'-reclameconstruct. De kerstcommercial afgelopen december is het laatste wapenfeit van Indie voor Aldi, dat zo'n 500 winkels in Nederland telt. Marketingdirecteur Nienke van de Streek vertrok afgelopen zomer bij Aldi, het is vooralsnog niet bekend wie haar opvolger is.

Het lijkt Joe Public de afgelopen tijd voor de wind te gaan. Zo haalde het Amsterdamse bureau recent ook het account van Grolsch binnen en was het bij de Effie Awards 2023 de grote winnaar met maar liefst drie prijzen. Wel zag het bureau grote klant Lidl vertrekken naar Alfred.

Wanneer het eerste werk van Joe Public voor Aldi moet uitkomen, is niet bekend.

Lees ook: Aldi weg bij Indie, pitch in afrondende fase

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie