Premium

Joe Public is het nieuwe bureau van Grolsch

Een pitch ging hieraan vooraf. De samenwerking met Dawn/Springbok is na twee jaar beëindigd.

De teams van Joe Public en Grolsch, met v.l.n.r.: Ellen Slaa-Kamphuis, Melanie Koning, Jeroen van Eck, Ludek Baumruk, Thecla Schaeffer, Mats Wilke, Ruben van Dijk, Jolies van Rijn, Antoine Houtsma (zwarte jas), Robert Ruijgrok en Marcel Hartog.

Joe Public is aangesteld als het nieuwe reclamebureau van Grolsch. Een korte pitch ging hieraan vooraf. Het Amsterdamse bureau wordt verantwoordelijk voor de merkstrategie en reclamecampagnes van het biermerk. Voor de pitch, die in augustus werd uitgeschreven, zijn in eerste instantie vijf bureaus uitgenodigd, waarna twee bureaus aan de laatste ronde meededen.

Springbok

De samenwerking met Dawn/Springbok, die slechts twee jaar duurde, is hiermee stopgezet. Het B Corp-bureau bracht onder meer de bekende 'plop' terug in de campagnes van het biermerk en introduceerde het thema ‘Tijd voor Grolsch’. Op de vraag waarom het huwelijk tussen Grolsch en Dawn zo kort standhield, geven beide partijen geen antwoord.

Net als Dawn (dat sinds kort Springbok heet) is Joe Public onderdeel van de bureaugroep Springbok. Thecla Schaeffer, die al enige tijd als parttime freelance strateeg bij Joe Public actief is, was bij de pitch betrokken.

Het eerste werk van de hand van Joe Public voor Grolsch moet in het eerste kwartaal van 2024 het levenslicht zien. Antoine Houtsma van Joe Public toont zich opgetogen over het binnenhalen van het Grolsch-account. Houtsma: 'Voor een reclamebureau is het werken voor een biermerk iets magisch, zeker in het geval van Grolsch met z'n tijdloze campagnes. We kijken ernaar uit om van Grolsch weer het favoriete bier van veel Nederlanders te maken.'

Dat Joe Public recent z'n principe van niet-pitchen overboord heeft gegooid, lijkt z'n vruchten af te werpen. Houtsma: 'Dit is waarom we de deur voor betaalde pitches hebben opengezet, omdat grote adverteerders als Grolsch vrijwel altijd pitches uitschrijven. Dit type adverteerder willen we als bureau niet meer aan onze neus voorbij laten gaan.'

Nieuwe klassieker

Grolsch heeft een rijke reclamegeschiedenis, zo zijn pay-offs als 'Komt tijd, komt Grolsch' en 'Vakmanschap is meesterschap' nog altijd wijdverbreid bekend. Tegelijkertijd liggen die al enige tijd in het verleden. Kunnen we van Joe Public een dergelijke klassieker verwachten? Houtsma: 'Het is inderdaad aan ons om met een campagne te komen die net als het bier van Grolsch de tijd krijgt om een klassieker te worden. Tijd is iets dat steeds minder adverteerders willen investeren in hun merk, waardoor campagnes vaak te snel worden gestopt en weer worden vervangen voor een ander.'

Hij vervolgt: 'Reclamecampagnes lijken wel voetbaltrainers geworden; 'hired to be fired'. Hóe we voor Grolsch weer zo'n sterke, langlopende campagne gaan neerzetten, kan ik nog niet verklappen, maar de basis is al gelegd en die vinden wij in ieder geval veelbelovend.'

En blijft de 'plop' overeind in de Grolsch-campagnes? Houtsma: 'Een van mijn eerste ADCN-nominaties was ooit een radiocommercial voor tennistoernooi Grolsch Open (bureau: FHV/BBDO, red.) waarbij een tennisrally werd nagebootst met de Grolsch-plop. Ik wil maar zeggen dat de plop al heel lang meegaat en wat mij betreft nooit verdwijnt.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie