Premium

Nieuwe DDA-voorzitter Mark Landman wil meer verbinding creëren

Een interview met de kersverse voorzitter van branchevereniging Dutch Digital Agencies.

Mark Landman
Afbeelding: aangeleverd

Mark Landman, managing partner van DotControl, is de nieuwe voorzitter van branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA). Landman neemt het stokje over van Ivo Roefs, die de functie als belangenbehartiger vier jaar vervuld heeft. Adformatie spreekt de kersverse voorzitter over de staat van de branche en zijn ambities.

DDA klopte bij Landman op de deur met de vraag of hij Roefs wilde opvolgen. ‘Het zijn grote schoenen om te vullen’, zegt hij. ‘De lat ligt hoog en dat is één van de redenen dat ik de uitdaging aanga.’ Hoe staat DDA er anno 2022 voor? ‘Ik denk heel goed. Door de strategie van de afgelopen jaren is er een betere lijn en structuur gekomen over alle disciplines heen en dat is voor mij een mooi  vertrekpunt om DDA samen met het bestuur verder te brengen.’

Organisatie onder de loep

Landman gaat niet volledig het roer omgooien, antwoordt hij op de vraag of hij dingen anders gaat aanpakken dan zijn voorganger. ‘Ik kan mij heel erg vinden in de lijn die Ivo ingezet heeft. Enerzijds het uitbouwen van de belangenbehartiging naar de overheid en anderzijds nog meer dienend zijn richting de leden en beter naar hen luisteren. Ik denk dat DDA nog stappen kan maken in de grootte van de organisatie en de manier hoe onze backoffice georganiseerd is.’ Landman wil niet zeggen dat de organisatie een groter bestuur nodig heeft, wel dat zij verder kan groeien en professionaliseren om de eigen ambities waar te maken.

Meer verbinding creëren

‘Een van mijn persoonlijke ambities is om nog meer verbinding te creëren, onder andere tussen DDA en de overheid. Ook richting de buitenwereld kan DDA zich nog beter profileren, zegt de nieuwe voorzitter. Want er gebeurt veel waar de brancheorganisatieorganisatie bij betrokken is, van belangenbehartiging tot het organiseren van evenementen. ‘Op communicatievlak kunnen we daar echt nog stappen in maken. Mijn eerste ambitie samen met het bestuur is de organisatie verder te structureren en verder te professionaliseren.’

Overheid

De Nederlandse overheid kan meer kansen pakken op het aspect digital, zegt Landman. DDA en haar leden kunnen daar volgens hem een rol in spelen. Hij ziet kansen voor leden van de brancheorganisatie om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te verlagen. Belangenbehartiging zit in de portefeuille van de DDA-voorzitter. Landman spreekt van een lang traject. ‘Ik denk dat wat DDA onder Ivo (Roefs, red.) bereikt heeft heel knap is, want er is nu op landelijk, regionaal en lokaal niveau meer awareness voor digital. Mijn doel is om dit uit te bouwen.’

War on talent

Vanuit DDA-leden is de war on talent een onderwerp dat voortdurend terugkomt, antwoordt Landman op de vraag wat de branche het meest bezighoudt. ‘Digital is heel hard gegroeid en blijft groeien. Qua volume, maar ook qua type dienstverlening. Er wordt steeds meer digital. Ik denk dat wij vanuit DDA kunnen inzetten op het aantrekken en behouden van talent. Diversiteit speelt hier een belangrijke rol in.’

Hoe kan DDA haar leden helpen met deze uitdagingen? Landman denkt even na en zegt: ‘Het mooie van onze industrie is dat het een hele jonge industrie is die zich knetterhard ontwikkelt. Wij moeten er als branchevereniging voor zorgen dat we onze leden blijven faciliteren bij het aantrekken van het juiste talent en vervolgens voortdurend handvaten bieden om dat talent zich verder te laten ontplooien. Ik denk dat we aan de onderkant heel veel kunnen winnen.’ Bijvoorbeeld door met leden te kijken naar talent buiten Nederland, licht hij toe. En hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf de juiste cultuur bouwt en onderhoudt om een goed thuis voor talent te zijn én te blijven, stelt Landman als tweede uitdaging waarbij DDA kan adviseren.

Winstmarges onder druk

De schaarste aan goede medewerkers leidt er steeds vaker toe dat creatieve bureaus salarissen voor nieuw personeel verhogen of andere extra’s bieden. Dat zet de winstmarges onder druk, helemaal nu de inflatie zijn hoogste punt sinds 1976 bereikt. Sommige bureaus voelen zich beperkt in hun groei omdat ze door openstaande vacatures nieuw werk moeten afslaan. Bereiken dergelijke zorgen het bestuur van brancheorganisatie DDA ook? ‘Zeker’, benadrukt Landman. ‘Ik denk dat onze industrie nog kan winnen in de tariefstelling. [..] Veel digitale bureaus zijn ontstaan op een zolderkamer en vervolgens flink gegroeid en daarom van oorsprong gewend aan lagere tarieven. Ik denk dat de combinatie van de inflatie, de krapte op de arbeidsmarkt en ons dna gaat wringen. Als je te lage tarieven vraagt in een wereld die steeds duurder en krapper wordt,  dan heb je gewoon een probleem. Daar moeten we met z’n allen een oplossing voor vinden en het is dan ook een topic waar DDA zich mee bezighoudt.’ Een inhoudelijke toelichting kan Landman desgevraagd nog niet geven omdat hij net begonnen is als voorzitter.

Via en DDA hebben gezamenlijke kansen

Onlangs interviewde Adformatie Marion Koopmans, net afgezwaaid als voorzitter van brancheorganisatie Via. Zij gaf aan dat de Via – VEA is begin 2021 gefuseerd met IAB Nederland – geen heil zag in een fusie met DDA. Ook Landman ziet in de basis geen heil in een fusie. ‘Het is een andere organisatie met een andere focus, namelijk marketing en advertising. De culturen binnen de bedrijven oftewel leden zijn ook anders. Ik denk wel dat we beter kunnen samenwerken omdat er veel gezamenlijke kansen liggen. Het lijkt mij daarom fantastisch om met de Via in gesprek te gaan over waar de kansen liggen en hoe we eventueel de samenwerking aan kunnen gaan.’

Meer verbinding creëren. Landman gaf het eerder in het gesprek al aan en herhaalt zijn ambitie. ‘Heel veel van onze leden zijn ook lid van de DDMA. Er is veel overlap qua dienstverlening, dus daar moet je geen grote Chinese muur tussen zetten maar juist de verbinding in opzoeken. Het gaat om wat wij gezamenlijk doen om de klant en uiteindelijk de eindgebruiker te bedienen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie