Premium

Diversiteit, pandemie, #MeToo, de bewogen bestuursperiode van Marion Koopman (Via)

Vertrekkend Via-voorzitter Marion Koopman over de fusie met IAB, #BLM, de pandemie en MeToo binnen het vak. ‘Je raakt iets dat me dwarszit.'

Ze begon als voorzitter van de Vea en vertrok deze week als voorzitter van Via Nederland. Marion Koopman verlaat de brancheorganisatie na een enorm bewogen periode van vierenhalf jaar waarin zij veelbesproken fusie met IAB vormgaf, maar ook drie andere grote crises – Black Lives Matter, de pandemie en #MeToo - op haar bord kreeg.

Koopman staat bekend als bevlogen leider, een verbinder, bouwer en energiegever. Als ze ergens haar schouders onder zet dan ontstaat er – meestal - ook daadwerkelijk iets. Ze liet dit zien bij KPN en zeker ook bij online marketingbureau Greenhouse Group dat mede onder haar leiding groeide van 50 naar 500 werknemers. Het was daardoor de perfecte overnamekandidaat voor WPP/Mindshare. En ook bij die fusie speelde zij weer een verbindende rol. Zij begon vorig jaar als chief operations & commercial officer bij The Student Hotel. Volgens velen een verlies voor het bureauvak. Een afscheidsinterview.

Advertentie
advertisement
Waarom ben je vierenhalf jaar geleden voorzitter van de Vea geworden?

‘Omdat toenmalig voorzitter Marc Oosterhout vond dat ik het moest doen. Ik heb er best lang over gedacht. Vea was een vereniging voor creatieve bureaus en Greenhouse, waar ik ceo was, was een digitaal marketingbureau. Natuurlijk met een heel groot creatief stuk, maar niet op de manier waar de Vea toen voor stond. Marc vond juist dat er verandering en vernieuwing moest komen en zag mij als innovator.’

Hij vond dat ander soort bureaus zich moesten aansluiten?

‘Ja, maar ook dat de creatieve industrie zichzelf moest vernieuwen. En ik voelde me daardoor wel aangesproken. Ik stort me altijd met veel plezier in vernieuwing en vond dat ik dat dan ook voor de branche moest doen.’

En bleek je op een positie te zitten waar vanuit je de vernieuwing kon starten?

‘Goede vraag. Ik ga mezelf niet meer macht toe-eigenen dan ik heb. Ieder bedrijf moet het besluit zelf nemen en voor zichzelf doen. Ik denk wel dat ik de discussie kan starten en mensen kan laten nadenken over waar het vak staat en waar het naartoe gaat. In het bestuur kon ik het gesprek wel voeren en dat deden we ook in espressomeetings waar leden regelmatig bij elkaar kwamen.’

Er is sindsdien heel veel gebeurd. Wat waren de belangrijkste gesprekken die jullie in het begin voerden?

‘Even chronologisch: ik kwam binnen toen net de documentaire over 100 jaar Vea was uitgekomen. Ik liep daar in Tuschinski en dacht echt: “dit is een andere wereld dan waar ik in zit.” Marc had me dat natuurlijk al verteld. De film kreeg veel kritiek, want het was precies het eigen wereldje waar de Vea zich eigenlijk van los wilde maken. Ik heb toen letterlijk gezegd: “Ik hoop niet dat ik excuustruus word.” Marc had al veel veranderd, waaronder de vernieuwing van de Effie. Ik sta voor verandering en had de kans nieuwe mensen in het bestuur te krijgen. Een van conclusies die we al snel trokken, was dat er wel heel veel brancheverenigingen waren en dat het goed zou zijn daarin de verbinding te zoeken.’

Jullie zijn gaan praten met IAB Nederland. Was het niet logischer geweest om te beginnen bij de Dutch Digital Agencies, ook een bureauclub?

‘Zo waren er wel meerdere. Er zijn veel partijen met een kant waar wij duidelijk tegenaan zaten. Je hebt de creatieve kant, de bureaukant op C-level, maar ook een kant waar de toekomst ligt. Het digitale stuk, en dan vooral de data- en techkant, hadden we niet.’

IAB had een mooi model met taskforces met verschillende disciplines. Mixt dat nu met de Vea-expertises?

‘De eerste stappen zijn gezet. De Via bestaat nu ruim een jaar. De weg is ingezet en het is aan het gebeuren. Het eerste jaar was natuurlijk vooral praktisch ingestoken. Eén contributiesysteem, bureau, directeur, website, ga zo maar door. Wat je wel ziet is dat het bestuur op portefeuilles zit en dat de taskforces daar steeds meer doorheen lopen en dat het elkaar versterkt.’

Er was geen massale opstand tegen de fusie, maar wel wat pittige weerstand van leden. De grootste kritiek was: moet je wel zo dicht op het ecosysteem van de bigtechs gaan zitten als je weet welke haken en ogen er aan zitten? Heb je die kritiek aangetrokke

‘Ik ben een gevoelsmens en ik wist dat we de juiste richting hadden gekozen. Kritiek is waardevol, want het is ook een investering die mensen willen doen in de branche. Ik heb wel degelijk geluisterd, maar ik was het er niet altijd mee eens. Het verschil van inzicht was dat ik vind dat je dingen niet moet uitsluiten, maar bij elkaar moet brengen en dan samen een betere koers neerzetten. Je moet niet om problemen heen gaan.’

Maar is er ruimte binnen de vereniging om eens een stevig robbertje te vechten met Google en Facebook over de koers die zij kiezen?

‘Ja en dat doen we ook naar buiten toe.  En dan krijgen we ook antwoord. Een branchevereniging staat voor het totaal, dat is juist de beweging die we hebben gemaakt. Dat zie je aan de recente ontwikkelingen op het gebied van cookies. Daar leer je van en dan moet je weer met elkaar door om het beter te maken.’

We hadden het gesprek over diversiteit veel eerder moeten voeren
Je hebt als voorzitter ook te maken gehad met grote maatschappelijke gebeurtenissen die een enorme impact hadden op het vak. De eerste was Black Lives Matter. Hoe ben je daarmee omgegaan?

‘We waren bijna al een jaar lang heel intensief bezig met diversiteit en inclusiviteit. Baba Touré was Next Legend en zat in ons bestuur. Op verschillende facetten waren we bezig. Een uitvoerig onderzoek naar stereotypering, in de bestuursvergaderingen, een benchmark; het was echt een groot thema. Maar dat hebben we veel te veel intern gehouden. We hadden het gesprek al veel eerder in de breedte moeten voeren. Het was nog allemaal net niet af toen de BLM-demonstratie op de Dam plaatsvond.’

Waarom vond die discussie niet openlijk plaats? Typeert dat de schroom die binnen het vak bestaat om te praten over gevoelige onderwerpen?

‘Het was niet zo dat we het niet durfden, maar we waren na een jaar hard werken nog niet helemaal klaar. Een maand later was het klaar. Wat ik had kunnen en moeten doen, was er alvast over te vertellen. Zo zit ik niet in elkaar, maar daar hebben we wel van geleerd.’

De conclusie is dat het nog steeds een oogverblindend wit vak is. Er zijn nieuwe initiatieven, maar zit er genoeg beweging in naar jouw idee?

‘Ik denk dat er veel is gebeurd. Vooral in de gespreken en er vinden veel meer anti-biastrainingen plaats. Er is veel meer bewustzijn. Maar is het voldoende? Absoluut niet. Er zijn denk ik verschillen tussen de mediawereld en de creatieve wereld, de een gaat wat sneller dan de ander. Maar het is bij lange na nog niet klaar, net begonnen.’

En toen was daar de pandemie. Een ongekende crisis op wereldschaal. Wat kon je betekenen voor bureaus, toen het vak piepend tot stilstand kwam?

‘Het eerste was eigenlijk een Whatsapp-groep voor bureaudirecteuren die heel intensief werd gebruikt. Die espressomeetings hebben we digitaal gemaakt waardoor er veel informatie werd uitgewisseld. Ik vond de veerkracht van bureaus enorm. Het was knap hoeveel er werd gedeeld, zowel positief als negatief. Tips, problemen, onderzoek; er was echt saamhorigheid. Wij hebben dat gestimuleerd. Op die manier hebben wij geprobeerd de bureaudirecteuren te helpen en ik denk dat dit goed is gelukt. Dat onze leden op dat moment duidelijk de toegevoegde waarde voelden.’

Mensen zijn mij extreem dierbaar en je mág daar niet mee spelen.
De laatste grote gebeurtenis die wel even doordreunt zijn de gebeurtenissen rondom The Voice, voor Nederland een grote gebeurtenis in de #MeToo-beweging die vier jaar ervoor al op gang was gekomen. Het gaat de Via daar mee om?

Wat daar gebeurd is raakt de hele discussie over diversiteit en inclusiviteit. We hebben een lange weg te gaan. Wat natuurlijk het meest opvalt is dat het zo laat naar buiten komt en er dus al lange tijd is. Je mag nooit denken dat gebeurt bij ons niet. Het gebeurt ook in ons vak. Maar bureaus kunnen veel doen. We bieden anti-biastrainingen en ook we maken bureaus – klein en groot – wegwijs in hoe je een veilige cultuur kan neerzetten. Door ze te wijzen op externe vertrouwenspersonen en onveiligheid bespreekbaar te maken. Met name jongere directeuren hebben daar veel interesse voor. Maar juist ook de oudere directeuren moeten dit blijven doen. Het is een illusie om te denken dat het wel geregeld is. Dat moet je blijven aanpakken.’

Je zei het zelf al: seksisme komt niet alleen uit individuen maar zit diep in de cultuur van het vak en in de leiding van veel bureaus en mediabedrijven.

‘Ik vind dat echt verschrikkelijk.’ Koopman raakt zichtbaar geëmotioneerd. ‘Je raakt iets wat me echt verschrikkelijk dwarszit.’

Je bent het meest positieve rolmodel dat we hebben, maar hebt het niet genoeg kunnen veranderen?

‘Nee. Het is toch gebeurd. Ook bij bureaus in onze club. Ik denk dat je het nooit helemaal weg kan halen, maar ik denk wel dat wij met elkaar veel opener moeten staan voor het feit dat het altijd kan gebeuren. En dat je er als leider van een bedrijf ongelofelijk gevoelig voor moet zijn. Jij moet als leider het voorbeeldgedrag vertonen. Dat is ook de reden waarom ik sommige events in het vak ook moeilijk vindt.’

Zoals Cannes?

‘Daar zeg ik niks over. Maar dit is iets in het vak waar ik heel verdrietig over wordt. We zijn allemaal mensen en iedereen verdient een veilige omgeving, waarin ze gerespecteerd worden. In hun zijn, in hun gender, hun afkomst en hun religie.’

Raakt het je ook zo omdat je er achter bent gekomen dat het in jouw directe omgeving heeft afgespeeld?

‘Ik hou van mensen en je moet niet aan mensen komen. Ik hou van resultaat neerzetten, dat weet je, maar mensen zijn mij extreem dierbaar en je mág daar niet mee spelen.’

Je was verantwoordelijk voor een bureau dat uiteindelijk onderdeel was van een netwerk. Er speelden zich ook dingen buiten je scope af?

‘Als ik het had gezien, had ik mensen er direct op aangesproken. En dat vind ik er moeilijk aan. Jonge mensen die kwetsbaar zijn moet je altijd beschermen. Je moet ze coachen en richting geven. En je mag ze aanspreken op resultaten, ze moeten ook gewoon presteren. Maar ze moeten wel veilig zijn.’

Hoe gaat dit veranderen?

‘Er is een beweging en het gesprek erover moet gaande blijven. Het probleem moet zichtbaar worden gemaakt, want dingen onder de tafel houden is echt heel slecht. Ik denk dat dit gebeurt. Het probleem is dat je het als leider dus ook niet altijd ziet. Ik wil mijn opvolger daarin ook wel iets meegeven: laten we dit onderwerp steeds opnieuw bespreekbaar maken. Net als diversiteit en inclusiviteit. Het vált niet mee. Dit is een thema van de afgelopen en komende vijftig jaar. Het moet op de agenda van de Via blijven. In iedere vergadering.’

Welke volgende stappen mag de nieuwe voorzitter, Rik Ledder, nog meer nemen?

‘We zijn een jaar verder met de fusie. Het doel was het creatieve vak en het data en techvak dichter bij elkaar te brengen. Van talent tot C-level. Dat is in de organisatie gelukt en ik denk dat er nog grote stappen te maken zijn. Ook retailmediavak is een domein waar nog enorm veel te halen is. Met mijn Xs4All-achtergrond is met mijn privacyhart heel groot. En mijn marketinghart ook. Ik geloof in de consument aan de knoppen en je kunt het allemaal heel netjes doen. Ik denk dat het vak dit heel goed moet snappen om zowel de creatieve kant als de marketingkant vooruit te helpen. En dan zijn er de grote thema’s: inclusiviteit, het neerzetten van de juiste cultuur waarin ieder talent kan bloeien. En hoe maak je het vak duurzaam. Dat is zo’n groot thema, nog zwaar onderbelicht. Strategisch wordt dat al vormgegeven en ik denk dus dat het goed is om veel over te praten zodat er partijen kunnen aanhaken.’

Het vak gaat jou missen. Wat ga jij missen?

‘De mensen. En ook de vooruitstrevendheid van het vak. Altijd bezig met vernieuwing en verandering. Dat vind ik bij The Student Hotel ook, omdat het binnen die wereld een vooruitstrevend concept is, maar in het marketingvak zit het in de vezels. En de evenementen, waar de energie echt samenkomt.’

Waar haal je de energie vandaan om steeds iets nieuws op te pakken?

‘Het is makkelijker om het te laten bij het oude. Dan krijg je minder kritiek, hebt het rustiger. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik zie de volgende stap, erover praten is voor mij niet voldoende. Als je erover praat en je kunt het uitwerken en 98 procent van de mensen erachter krijgen dan moet je gaan. Dat ben ik als persoon, ik ben een bouwer.’

Wat was het dieptepunt en wat het hoogtepunt?

‘Dieptepunt: dat er binnen het vak #MeToo-situaties zijn ontstaan. Dat mag niet, blijf van mensen af. Een hoogtepunt was wel hoe we de nieuwe generatie hebben aangehaakt bij de ervaren legends. The Future Bosses in Cannes was daar een voorbeeld van en ook het Legend Diner waar inmiddels jong en oud door elkaar loopt. Ik had daar nog meer van willen zien en dat is door corona misschien niet helemaal gelukt. Ik zou dat het bestuur wel willen meegeven: houd die toekomstige generatie dichtbij en leer ervan.’

Vakgenoten over Marion Koopman: 

Dick van der Lecq, bestuurslid Via en MD DDB Amsterdam: ‘Marion is een toonbeeld van een vrouwelijk bestuurder: gestructureerd, menselijk en met een onuitputtelijke voorraad complimentjes. Ze is superambitieus en heeft dan ook een stuk of 20 nevenactiviteiten. Kortom, een stoer wijf met een groot hart!’

Baba Touré, bestuurslid Via en founder Hammerfest: ‘Een voorzitter die met haar drive en verbindende persoonlijkheid het vak de afgelopen jaren echt vooruit heeft geholpen. Het waren soms lastige tijden, maar Marion slaagde er altijd in om door die verbinding het dialoog gaande te houden en verandering te initiëren. Ik ben dankbaar dat ik met haar heb mogen werken en voor alles wat ik van haar geleerd heb.’

Victor Knaap, co-founder Media.Monks: ‘Topvrouw. Jammer dat ze uit de reclame is. Marion: Kom terug!’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie