Premium

Shari Hubeek: 'Deze plek symboliseert voor mij hoe rijk we zijn aan cultuur, kleur, verhalen'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Shari Hubeek van Top Notch en Noah’s Ark.

Shari Hubeek

Deze week was Shari Hubeek, Head of Brand Partnerships bij Top Notch, Noah’s Ark, Universal Music Group en Het Buro ('We create campaigns, music video's, artworks, social content and strategies for brands & artists'), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Hier haar 5 bijdragen: 

1. Kleinkinderen van de Oost - Verhalen die eerder niet (graag) gehoord werden

'In april dit jaar verscheen de documentaire Kleinkinderen van de Oost, gemaakt door Daan van Citters. Dit is mijn eerste Pic(k), omdat het ook meteen iets meer over mij vertelt. 

Geboren in Breda, in een fijn gezin van Nederlands en Indonesische afkomst, heb ik van culturele verschillen in mijn jeugd eigenlijk weinig gemerkt. Ik hield me niet bewust bezig met de geschiedenis, cultuur of mijn identiteit als kind. Dit was geen onderwerp thuis, en dus geen primair deel van mijn dagelijks leven. Die nieuwsgierigheid kwam pas veel later. Mijn partner, en papa van mijn zoontje Isao, komt uit een Molukse familie, waar de geschiedenis en cultuur wel een primaire rol speelt. Isao heeft Indonesisch en Moluks bloed en draagt een Molukse achternaam waar we hem trots op leren zijn. Hij is letterlijk een Kleinkind van de Oost, maar wat betekent dat? De behoefte om daar meer over te leren is pas gegroeid sinds ik zijn moeder ben.

Vincent (Patty aka Jiggy Djé), directeur van Top Notch & Noah’s Ark, zelf Moluks en ook vader van twee jonge kindjes, leert mij hier regelmatig dingen over. Als ik ernaar vraag vertelt hij bevlogen, deelt hij feiten en tips die mij helpen te verdiepen. Zo tipte hij mij onder andere Molo Uku, een bijzondere comic book reeks die de verhalen vertelt over de aankomst van de VOC. En ook over De Oost, de film die regisseur Jim Taihuttu in 2021 maakte over de gebeurtenissen tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog.

Acteurs in die film waren onder andere Joenoes Polnaija en Daan van Citters. Zij leerden elkaar kennen op de set van De Oost en kwamen erachter dat hun beider opa’s vochten voor Nederland in het KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger, red.). Een vriendschap ontstond en zij besloten om terug te gaan naar de Molukken en Indonesië om het spoor te volgen van hun opa’s. Daan als kleinzoon van een Nederlander, Joenoes als kleinzoon van een Molukker. Het resultaat is de documentaire Kleinkinderen van de Oost.

In deze documentaire zie je wat hun opa’s gemeen hadden en tegelijkertijd welke grote verschillen er tussen hen waren. En hoe die grote verschillen deze twee jongens vervolgens samenbrengen. Wat mij vooral inspireert is dat Daan en Joenoes hiermee bruggen bouwen, tussen generaties en culturen. En zo deuren openen voor jonge makers, van alle achtergronden, om verhalen te vertellen die eerder niet (graag) gehoord werden.'

Daan van Citters en Joenoes Polnaija in Kleinkinderen van de Oost
Daan van Citters en Joenoes Polnaija in Kleinkinderen van de Oost

2. Dat vrouwenvoetbal niet hetzelfde wordt gewaardeerd als mannenvoetbal blijkt niet alleen in Nederland het geval te zijn - De commercial ging volledig viraal

'Eind mei belde ik met [oprichter/eigenaar] Neal Petersen van voetbalplatform FC Afkicken. Hij vertelde over de overwinning van de Ajax-vrouwen en het plan om samen met Brouwerij De Eeuwige Jeugd een huldiging te organiseren in Club Levenslang. Want vanuit Ajax werd dit niet georganiseerd, vanwege de tegenvallende prestaties van de Ajax-mannen. 

Dat vrouwenvoetbal niet hetzelfde wordt gewaardeerd als mannenvoetbal blijkt niet alleen in Nederland het geval te zijn. Ook in Frankrijk houdt het mensen bezig, waaronder het marketing-team van telecombedrijf Orange. Zij lanceerden afgelopen week een ijzersterke commercial in aanloop naar het WK voetbal in Australië en Nieuw-Zeeland. De commercial ging volledig viraal, dus de kans dat je het al gezien hebt zit er dik in. Zo niet, dan is dit je cue om hem te bekijken.'

3. Yousef (Sef) Gnaoui - Een moderne humo universalis

'Afgelopen week tikte Sef’s hit De Leven (2011) de 10 miljoen streams op Spotify aan. Een track die net zo vooruitstrevend en tijdloos is als de smaak van Yousef (Sef). Yousef is artiest in de breedste zin van het woord, en één van de creatiefste personen waar ik me dagelijks als collega mee mag omringen. Hij laat zich niet beperken tot een functietitel of label. Yousef maakt muziek, ontwerpt, presenteert (Yous & Yay), vertelt verhalen, bedenkt concepten en regisseert. En drie jaar na zijn laatste album El Savador, heeft hij al die verschillende Yousef’s met elkaar laten samenwerken aan zijn kunstproject VLAG.
 
Met het album Ik Zou Voor Veel Kunnen Sterven Maar Niet Voor een Vlag, inspireert hij op andere manieren na te denken over huidige wereldse systemen. Een verhaal met zeventien hoofdstukken die hij heeft vertaald naar een film. Met zichzelf als hoofdpersoon en op regie. Van dusdanige kwaliteit dat je je afvraagt hoe dat in godsnaam mogelijk is binnen het beperkte budget dat er was. Het antwoord: creativiteit, visie en een team dat totaal meegezogen werd in zijn bevlogenheid en passie.
 
Met dit album stond hij in een uitverkocht Carré. Hij was niet alleen de artiest, maar ontwierp samen met Toon Rooijmans en Michiel Knoop zelf de show, visuals en het stage design (Dat laatste deed hij afgelopen jaar overigens ook voor de grote shows van Kevin en Lijpe in Ahoy en AFAS). Hij tourde het land door en schreef de theatervoorstelling VLAG, iets wat hij nog niet eerder had gedaan. Hiermee speelde hij een week lang op Oerol, en gaat hij de komende maanden het land in. 
 
Pick of the day, niet alleen om wie hij is in een spotlight te zetten, maar vooral om wat hij de mensen om hem heen, zijn collega’s en ongetwijfeld ook zijn zoontje, hiermee vertelt, namelijk: je kan echt veel shit. Ook al heb je er niet voor gestudeerd of heb je het nog nooit eerder gedaan. Zolang je er passie voor en plezier in hebt, lukt echt heel veel.'

A la carte met Sef: ‘Kapitalisme en nationalisme verpesten heel veel in de wereld’

Theatervoorstelling Vlag van Yousef Gnaoui op Oerol
Theatervoorstelling Vlag van Yousef Gnaoui op Oerol

4. Een ode aan Valentin Petit - Ik vond het zo sick dat een jongen in Frankrijk, nagenoeg mijn leeftijd, wereldwijd zo’n stempel aan het drukken was op muziekcultuur en hedendaagse beeldkunst

'Ik kende veel van zijn werk, maar de persoon achter het werk, die ken ik nog niet zo lang. Ik stuitte een aantal maanden geleden pas op de Franse Valentin Petit. Via Instagram, tijdens een onderzoekje naar internationale makers die in potentie een interessante spreker zouden kunnen zijn op een event. Petit viel op, niet gek want hij blijkt de man achter videoclips van grote sterren als Rosalia, Pharrel Williams, Roméo Elvis en A$AP Ferg. En achter commercieel werk voor merken als adidas, Nike, H&M, Balmain en Salomon. Een paar jaar geleden werkte hij zelfs al samen met HERC in Nederland op een campagne, eveneens in samenwerking met A$AP Ferg.

Ik zat inmiddels diep in zijn werk. Ik vond het zo sick dat een jongen in Frankrijk, nagenoeg mijn leeftijd, wereldwijd zo’n stempel aan het drukken was op muziekcultuur en hedendaagse beeldkunst. Toen ik hem binnen het team benoemde bleek hij voor de creatieven in ons team al lang een bekende. Eén van de inspirerendste makers van zijn generatie, werd hij genoemd. En dat voelde ik ook. 

Ik praat in verleden tijd, want helaas is hij niet veel later, in mei dit jaar op 32-jarige leeftijd omgekomen bij een vliegtuigongeluk. In de Pick van vandaag een ode aan Valentin Petit, een hedendaagse kunstenaar die voortleeft in zijn werk. Hier mijn favoriete videoclip van hem: Victoria Monét - Moment.'

Wijlen Valentin Petit
Wijlen Valentin Petit

5. Magische vlaggen - Met muziek als verbindende factor

'In de laatste Pick van de week, geef ik jullie graag een inkijkje in het kantoor van Top Notch & Noah’s Ark (TNNA). Specifiek het plekje dat mij het meeste inspireert. De vlaggen zijn een prominent onderdeel van het kantoor, dat staat voor de verschillende etniciteiten binnen het roster én team van TNNA.

Het is een plekje dat voor mij de kern raakt van wie we hier zijn. Iedereen brengt een stukje eigenheid en achtergrond mee, waarmee we een gezamenlijke energie vormen. Met muziek als verbindende factor.

Deze plek symboliseert voor mij hoe rijk we zijn aan cultuur, kleur, verhalen. En hoe dit ons, en als ik voor mezelf spreek, zeker mij, een grotere en interessantere belevingswereld heeft gegeven. Nieuwsgieriger, bewuster, rijker. Het zijn de mensen, de artiesten en de plek die in elkaar klikken; het is echt best wel magisch.

De foto is genomen tijdens Iftar.'

Een inkijkje in het kantoor van Top Notch & Noah’s Ark (TNNA)
Een inkijkje in het kantoor van Top Notch & Noah’s Ark (TNNA)

Komende week is Maud Olieslagers, brand manager Stëlz (Nederlands eerste hard seltzer, of wodka-soda), Chairwoman NIMA Young Professionals en Nominee Future CMO of the Year, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie