Deze BN’ers proberen Nederlanders naar de stembus te lokken

Douwe Bob, Henk Schiffmacher en nog veel meer BN'ers worden als lokaas neergezet om de opkomst bij de stembus te verhogen. Zal het werken?

Aankomende donderdag mogen we naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. Maar niet iedereen zit daarop te wachten; geen andere verkiezingen in Nederland hebben zo'n lage opkomst als de Europese. Daarom schakelen  beroemdheden hun socialmedia-accounts in om mensen naar de stembus te lokken.

De opkomst van de Europese Parlementsverkiezingen was in 2014 historisch laag. Van de kiezers in de Europese Unie kwam slechts 42,54 procent opdagen. Om meer aandacht te vragen voor de aankomende verkiezingen bedenken Rem Koolhaas (architect), Wolfgang Tillmans (fotograaf) en Joeri Jansen (oprichter Roorda) een campagne met bekende mensen als lokaas.

Op sociale media poseren zij met T-shirts waarop in alle talen de lokale verkiezingsdatum en de slogan ‘Vote together. Vote for Europe' staatOok verzoeken zij stemmers om iemand mee te nemen. Op deze manier hopen de initiatiefnemers de opkomst te verhogen.

Sociale norm

Door de onderlinge cultuurverschillen tussen de EU-lidstaten, werkt de campagne in elk land met lokale rolmodellen. Het is de bedoeling dat zij een nieuwe sociale norm neerzetten, legt Jansen uit. ‘Wij richten ons op mensen die gewend zijn om te stemmen, maar het bij de Europese verkiezingen vaak laten afweten. Zij worden door lokale influencers herinnerd aan hun goede gewoonte en opgeroepen weer te gaan stemmen. Hiermee willen we het stemmen voor Europa vanzelfsprekend maken en creëren we nieuwe sociale norm. Als de stemmers ook nog iemand meenemen, lukt het hopelijk om de traditioneel lage opkomst bij de Europese verkiezingen omhoog te krijgen.’

In Nederland doen Rem Koolhaas (architect), Halina Reijn (actrice en schrijfster), Douwe Bob (singer-songwriter), Henk Schiffmacher (tatoeëerder), Ivo van Hove (Vlaamse toneel- en operaregisseur), Ronald van der Kemp (modeontwerper), Mano Bouzamour (schrijver) en Thomas Azier (muzikant) mee. In het buitenland zijn beroemdheden zoals de Engelse modeontwerpster Vivienne Westwood en het Deense topmodel Helena Christensen aan de campagne verbonden.

Alle betrokkenen werken vrijwillig en belangeloos aan de actie mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie