Sprite laat als sponsor van Black Panther 2 de superhero vliegen

Batman zonder Bat-mobiel, is als Bond zonder Aston Martin. Sprite springt op de sponsor-trein en sluit aan bij het Marvel-legioen.

Met een kleine vertraging klimt ook de filmwereld weer uit het dal. Zowel in aantal producties als omzet lijkt 2023 de pré-Corona-lijn weer op te pakken. Hét moment voor Sprite om op de Hollywood-trein te springen.

Trailer sponsoring

Het draait allang niet meer op de klassieke in-movie product-placement. Het succes van een film wordt bepaald in het openingsweekend. Je kunt dus bijna zeggen dat merken voortaan de trailer sponsoren.

Sprite investeert samen met onder andere Lexus, Adidas en Mastercard voor ruim 100 miljoen in de pr-campagne. En mede daardoor gaan deze superhelden vliegen.

De Match

Het kleine broertje van Coca-Cola heeft een rijke traditie met de Hiphop-scene en sponsorde eerder Missy Elliot en Drake. Met de focus op cultuur en creativiteit is de stap naar film niet vreemd. Als je de doelgroep-overlap met de Marvel-fans hierbij optelt, lijkt het een easy win.

360 campagne

Sprite brengt speciale limited-edition Black Panther verpakkingen op de markt met een QR-code die je toegang verleent tot exclusieve filmcontent, interviews met de makers en natuurlijk de custom made trailer.

The Hall of Zero Limits

De online-experience, geproduceerd door Wunderman Thompson en Dogstudio, brengt je naar een mini-museum in Black Panther’s Wakanda. Officieel is niet Sprite, maar het sublabel Sprite Zero Sugar de hoofdsponsor. Vandaar ook het haakje van nul calorieën naar oneindig veel (creatieve) mogelijkheden.

Video Wunderman Thompson

De campagne site voelt op veel vlakken hetzelfde als het eerder besproken The Getty online museum: niet onbeperkt vrij ronddwalen, maar vrij strak aan de hand van de digitale gids. Zolang het er visueel goed uitziet en blijft verrassen, is het geen probleem. Maar enigszins tegenstrijdig met de beloofde ‘oneindige mogelijkheden’ is het wel.  

Het begrip ‘exclusieve filmcontent’ wordt enigszins opgeblazen. De gemiddelde actiefilm-fan wordt niet verwend met special-effects-explainers, of deleted-scenes. De focus ligt, net zoals de film op vrouwelijke leiders en drijvende krachten achter het grote doel. De korte interviews met o.a. een storyboard-artist en setdesigner beperken zich niet alleen de filmindustrie, maar passeren ook andere creatieve beroepen zoals een developer. 

Het slot van de tour is een korte quiz, waar het draait om jou(w persoonlijke creatieve krachten). Deze custom-persoonlijkheidstest is leuk verweven met de film, maar ook niet dermate uniek, of inspirerend. 

'Aanvulling'

Het lijkt erop dat Sprite met deze campagne niet alleen een zijstap heeft gemaakt, maar direct ook een stap vooruit gericht op een nichepubliek. Deze stap is verfrissend, gedurfd en past perfect bij de onderliggende boodschap van de film. 

Voor een kleinere, aanvullende campagne is het een naadloze aanvulling. Ware het niet dat deze sponsordeal de grootste investering van het jaar is en bijna alle traffic leidt naar deze campagnesite.

De film is in ieder geval een groot succes en als dit naar meer smaakt gok ik dat de groene frisdrankgigant gaat aanhaken bij de volgende mogelijke Marvel-hit: World War Hulk. 


Enzo Greco, Creative Director

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie