Zeeman maakt opnieuw bijzonder statement tijdens Fashion Week, dit keer in Roblox

Kledingketen opent shop in Roblox met goedkopere fashion voor avatars.

Het is 12,5 jaar geleden dat Zeeman met een historische guerilla-actie zichzelf als maatschappelijk merk lanceerde.  Zonder zich bekend te maken zette het in het geheim de luxe kledinglijn Frank op en presenteerde die in een modeshow op de Fashion Week.

Pas aan het einde daarvan bleek dat de kledinglijn een merk van het goedkope Zeeman was, tot verbazing van een zaal vol fashionista’s. De boodschap van Zeeman: goede kleding hoeft niet duur te zijn.

Zeeman herhaalde die boodschap later in verschillende vormen en stunts, ook dit jaar. Tijdens de Fashion Week ageert het merk opnieuw tegen modemerken die voor veel te veel geld verkocht worden, alleen richt het zich nu via Roblox op de digitale fashion.

Zeeman verbaast zich namelijk over het feit dat jongeren in online videogames veel geld besteden aan dure, luxe merken om hun avatar aan te kleden. De kledingketen wil laten zien dat je er in de digitale wereld ook goed uit kunt zien zonder de hoofdprijs te betalen.

Het merk komt daarom tijdens de Fashion Week met een eigen brandstore in Roblox met daarin een collectie Zeeman-basics voor je avatar.

Fors betalen voor ‘virtuele fashion’

Wereldwijd zijn er 2,5 miljard mensen die naar schatting 100 miljard euro aan virtuele producten uitgeven, rekent Zeeman voor. Makers van videogames profiteren hiervan. Zo verdiende Fortnite in 2022 alleen al $6 miljard aan de verkoop van virtuele items.

Roblox, met meer dan 70 miljoen dagelijks actieve gebruikers, trekt vooral de aandacht van dure fashionmerken, die dit soort digitale platforms inzetten om virtuele modecollecties te lanceren.

De digitale ontwerpen kunnen enkele minuten worden samengesteld en de makers hoeven geen materialen in te kopen, fabrieken te vinden of voorraden op te slaan. Toch zijn de bedragen die ze voor deze virtuele fashion vragen en betaald krijgen vergelijkbaar met écht gemaakte fashion-items.

Het lanceren van virtuele collecties is dan ook erg winstgevend. Zeeman wil laten zien dat het helemaal niet nodig is om je avatar voor zo veel geld aan te kleden.

Gespreksstarter

Kasper Figee, verantwoordelijk voor branding en campagnes bij Zeeman: ‘Fashion voor avatars is een vorm van zelfexpressie en status. En eigenlijk niet anders dan het dagelijks leven. Maar toch geloof je soms niet welke bedragen er in virtuele brandstores worden uitgeven.’

Figee zou het goed vinden als de Zeeman-campagne als gespreksstarter fungeert.

Virtuele basics 

In de virtuele store biedt Zeeman tijdloze basics aan voor de laagste mogelijke prijs binnen Roblox. Wie met zijn avatar de store binnenstapt, wordt persoonlijk welkom geheten door NPC (Non-Player Character) Sailor Stan.

En vindt hier de meest populaire Zeeman basics zoals T-shirts, witte sokken en boxers. Allemaal met Zeeman branding. Er is een DJ, een dansvloer en er zijn pashokjes om de basics - als statement - over dure merkkleding aan te trekken. Zo hoopt Zeeman een trend in de Metaverse te lanceren. En een nieuw geluid te laten horen.

                 

basic zeeman

Campagne

De campagne wordt in alle landen waar Zeeman actief is gedeeld op de socials. Daarnaast werkte Zeeman speciaal voor deze campagne met Nederlandse en Duitse influencers en creators.

Uit Nederland zijn dat MeisjeDjamila en Lotte en uit Duitsland Beley en Ronja. Zij brachten de opening van de Zeeman brandstore met een eigen livestream bij hun volgers onder de aandacht en moedigden aan om de Zeeman basics over hun dure fashion outfits de dragen.

Voor deze campagne werkt Zeeman samen met social-techagency GoSpooky, die Zeeman ook ondersteunt bij hun TikTok-strategie.

Tim van der Wiel, oprichter van Gospooky: ‘Het was heel gaaf voor ons studio-tech-team om de eerste Zeeman winkel met een paskamer te ontwikkelen op Roblox. Om de communities die Zeeman aan het denken wilde zetten optimaal te bereiken en activeren, zijn we in alle landen op zoek gegaan naar de meest geschikte creators.’

De virtuele Zeeman brandstore in Roblox is sinds gisteren geopend voor alle Roblox-users en blijft enkele maanden open. De Zeeman-basics blijven de volledige periode beschikbaar voor de laagst mogelijke prijs. Daarnaast heeft Zeeman enkele gelimiteerde items gedurende de livestream gratis weggegeven.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Marcel Jansen
Zeker weer een gedurfde en briljante campagne, maar als ik dan een Zeeman winkel binnenwandel proef ik weinig consistentie in merkbeleving. Communicatie en Retail, het lijken twee aparte werelden binnen Zeeman. Ik vraag me zelfs af of medewerkers de Roblox campagne überhaupt kennen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie