Zeeman maakt opnieuw een statement, dit keer met spotgoedkope sneakers

Na de bruidsjurk en gele boxer komt de winkelketen weer in opstand tegen (te) dure merken.

Waarom zijn sommige sneakers zo duur? Vroeg retailketen Zeeman zich af. De winkel ging op onderzoek uit en ontwikkelt twee soorten sneakers: een dure en een goedkope versie. Allebei goede stappers, maar met een groot prijsverschil. Met de campagne, gemaakt door Persuade Brand Interaction, wil Zeeman laten zien dat kwalitatieve sportschoenen helemaal niet duur hoeven te zijn.

Advertentie
advertisement

Gehypte campagne

De prijzige schoenen (genaamd Hybrid Z) kosten 200 euro. Voor de productie en campagne gaat Zeeman hetzelfde te werk als high-end modemerken. De keten ontwikkelt een opvallend ontwerp en brengt slechts 500 stuks op de markt. Voor de campagne schakelt het merk influencers in (Lizzy van der Ligt, Yuki Kempees en Sanne Poeze).

Het goedkope model heet Basic Z en ontwikkelt Zeeman volgens zijn eigen werkwijze. Het maakt een eenvoudig ontwerp met basismaterialen. De sneakers zijn slechts 12,99 euro en Zeeman produceert in totaal 20 duizend stuks. Voor de sportschoen zet de textielsuper geen dure reclame in, maar alleen één duidelijke productfoto.

Protest

Zeeman maakt de schoenen uit protest tegen overdreven dure merken. Op deze website geeft de winkel uitleg over hoe de prijzen zijn opgebouwd, en waar je precies voor betaalt.

Het is niet de eerste keer dat de Zeeman met zo’n actie komt. Eerder maakte de winkel een bruidsjurk voor slechts 29,99 euro. Ook kwam het bedrijf met gratis boxers.

Zeeman-bruidsjurk

Verkrijgbaarheid

De Hybrid Z is vanaf 2 juni drie dagen lang verkrijgbaar in een Amsterdamse pop-up store (Hobbemastraat 3). Online kunnen consumenten ze kopen via een zogenaamde raffle (verloting). De Basic Z sneaker is vanaf 2 juni te koop in de winkels en online.

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Wouter A
En het 'merk' FRANK op de Fashion Week enkele jaren geleden. Die schoenen passen hier mooi bij :)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Steven
Ik vind het eigenlijk een beetje een slappe campagne, waarom helemaal geen uitleg over hoe de schoenen gemaakt worden? Zijn ze zo goedkoop omdat de schoenen door kinderen in Bangladesh worden gemaakt? En omdat er goedkope en slechte materialen worden gebruikt?
Of worden de schoenen wel op een eerlijke manier vervaardigd en met duurzame materialen? Waarom zie ik daar dan niks over in de campagne?
Een goedkoop product maken is in deze tijd nou juist geen kunstje meer, kijk maar naar Primark.
I'm not impressed.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Carl Schipper
Perfect bedacht. Mooie executie. Alleen jammer (en mijn inziens een foutje...) dat op de hiel van het Basic-model groot de merknaam over de twee schoenen is geplaatst; dus: ZEE MAN. Had niet gehoeven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie