King geeft aan 7,6 miljard dollar waard te zijn

King, de maker van onder meer casual mobile game 'Candy Crush Saga', heeft aangekondigd te streven naar een IPO waarmee 530 miljoen dollar moet worden opgehaald. Hiermee zou de (equity) waarde van het bedrijf op 7,6 miljard uitkomen. Nog geen 2 maanden geleden werd gesproken over een waarde van 5 miljard. Mobile heeft op z'n zachtst gezegd de interesse van investeerders. Wat speelt hier zoal mee?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met de 19 miljard dollar acquisitie van WhatsApp door Facebook nog vers in het geheugen zijn de kaders van de discussies over de waarde van mobile apps reeds gezet. Hierbij wordt vooral gekeken naar het vermogen van de app owner om direct of indirect geld te verdienen aan hun gebruikers. Met andere woorden: het business model en de operationele kwaliteiten van de app owner tellen zwaar mee in de waardering van de aandelen. Daarnaast spelen het markt sentiment en financiële slagkracht een rol. Hoe zit dit bij King?

 

Snelle en winstgevende groei

King heeft laten zien in staat te zijn om games die aanslaan zeer snel op te schalen en om te zetten in winst. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers op het King.com platform steeg in twee jaar tijd van 25 miljoen naar gemiddeld 325 miljoen in 2013. De operationele winst (voor afschrijvingen) steeg in diezelfde periode van 4 miljoen naar 825 miljoen in 2013.

Het business model dat hier aan ten grondslag ligt is het zogenaamde freemiummodel waarin gebruikers gratis toegang hebben tot de game en tijdens het spelen worden aangemoedigd geld te besteden voor extra feature of extra &;levens&;. Dit is riskant omdat er veel marketing geld moet worden uitgegeven voordat er omzet binnenkomt. De operationele uitdaging aan de marktkant strekt dus van user acquisitie, via conversie tot retentie met als doel het maximaliseren van de Life Time Value van een gebruiker. Het schijnt dat gemiddeld 4% van de gebruikers wel eens een in-app purchase doet, het is niet bekend voor hoeveel. Een &;hoog over&; berekening op basis van 1,8 miljard omzet in 2013, zou op 138 dollar omzet per betalende actieve user uitkomen. Dit zijn echter slechts &;educated guesses&;: het kan immers net zo goed zijn dat alle gebruikers als basis voor die 4% moeten worden genomen, of bijvoorbeeld dat er ook advertentie inkomsten van het King platform worden meegenomen, of dat de 1,8 miljard bruto omzet (voor afdrachten aan distributie partners) betreft. Als we de waarde van alle actieve gebruikers van King op basis van de 7,6 miljard vergelijken met de waarde van alle gebruikers van WhatsApp (42 dollar op basis van bedrijfs waardering), dan is een WhatsApp gebruiker bijna 2 keer meer waard dan een King gebruiker. Dat roept vraagtekens op omdat King.com een duidelijker en beter bewezen business model heeft.

Na de IPO van King zal er snel meer en betere informatie beschikbaar komen waarmee de inschattingen en vergelijkingen kunnen worden aangescherpt. Investeerders kunnen nu het beste kijken naar groei, groeisnelheid en operationele kwaliteiten van het bedrijf. Expertise van mobile en gaming en inzicht in de markt dynamiek en risicofactoren zijn hierbij absoluut noodzakelijk.

 

Kooplust en oorlogskassen

Een goede app kunnen produceren en vervolgens winstgevend exploiteren zijn belangrijke voorwaarden voor een hoge waardering, maar je moet er als investeerder ook trek in hebben en over de financiële middelen beschikken. King gaf vlak voor de WhatsApp acquisitie in februari nog aan 5 miljard waard te zijn. De 19 miljard aankoop van Facebook zal het sentiment voor mobile flink omhoog hebben geduwd wat de kooplust van investeerders navenant doet toenemen. Kooplust is altijd gunstig voor bedrijven die naar de beurs gaan, hetgeen King in Maart wil afronden. Het is wel zo dat WhatsApp een strategische aankoop was voor Facebook die niet los kan worden gezien van haar bestaande business en concurrentie positie. Investeerders in King kijken naar een bedrijf in een andere levens- en marktfase dat naar de beurs wil voor groeikapitaal voor de bestaande operatie. Facebook was dus absoluut bereid om flink te betalen voor WhatsApp en was hiertoe in staat door dit met eigen aandelen te doen. King lijkt in elk geval slim in te spelen op de recente ontwikkelingen en zal profiteren van de mega aankoop van Facebook.

 

Wat heeft 2014 nog meer te bieden?

Ik denk dat op het eerste kwartaal zal worden teruggekeken als het voorgerecht in termen van overnames en beursgangen. Met grote namen als SnapChat en Pinterest nog in het vat, een onomkeerbare migratie van vrijwel al het internet verkeer naar mobile, een nog in te lopen achterstand van het mobile advertising budget, en een mobile revolutie in het b2b segment zal 2014 in de boeken komen als het jaar waarin ook investeerders massaal op mobile overstappen.......Delicious!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie