De jacht op de laatste respondent

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op donderdag 19 mei heeft Ineke Stoop, hoofd van de afdeling Informatievoorziening en Automatisering van het Sociaal Cultureel Planbureau, haar proefschrift, getiteld Non-response in Sample Surveys verdedigd.
In de studie wordt ingegaan op de achtergronden van non-response en de mogelijkheden om deze non-response te verminderen.

'Ik kan alleen maar op zondagochtend, om zeven uur,' zei de hardnekkige weigeraar.
'Dat is goed,' antwoordde de interviewer.
'U houdt echt niet op voordat ik de vragenlijst heb beantwoord, hè. Komt u dan maar binnen, dan doe ik het nu.'
'Die man wou helemaal niet meedoen,' zei de ene interviewer tegen de andere. 'Maar toen vond-ie het toch goed en was hij niet meer te stuiten toen ik naar zijn mening over de politiek en de Europese Unie vroeg.'

Uit veel onderzoek komt naar voren dat nonrespons in Nederland hoger is dan in andere landen. Uit The Hunt for the Last Respondent blijkt echter dat ook in Nederland een hoge respons mogelijk is. Dat vereist wel de nodige inspanningen. De bereidheid om mee te werken aan surveys is niet onder alle groepen even hoog. Vaak wijst men naar moeilijke groepen, zoals de bewoners van grote steden, bij wie het lastig is medewerking te verkrijgen.
De studie toont aan dat het vruchtbaarder is te kijken naar waarom mensen niet meedoen en wat er in specifieke gevallen aan gedaan kan worden, dan zonder meer af te gaan op bepaalde achtergrondkenmerken.
Vaak wordt aangenomen dat iedere extra respondent telt en dat een hogere respons altijd tot betere resultaten leidt. Ook deze aanname wordt in deze studie tegengesproken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie