Dit zijn de winnaars van de YouTube Works Awards 2024

Een vakjury beloonde het beste advertentiewerk van Nederland ook dit jaar weer met prijzen in verschillende categorieën.

TempoTeam is de winnaar van de grand prix
Afbeelding: aangeleverd

YouTube heeft voor de vierde keer prijzen uitgedeeld aan Nederlandse adverteerders. De beste reclamevideo's van 2023 die (ook) op YouTube gepubliceerd zijn, verdelen prijzen in vier prijzen. Er is ook een grand prix uitgedeeld. Lees meer over de winnaars en bekijk de campagnevideo's hieronder.

De YouTube Works Awards is een prijzengala georganiseerd en gefinancierd door YouTube. Uit de ingediende cases van de Nederlandse advertentiebranche is een lijst met genomineerden gekomen. Een vakjury heeft na het kiezen van de genomineerden ook de winnaars bepaald. Het overzicht met genomineerden is hier terug te lezen.

Creative Excellence

De Creative Excellence-prijs sluit het meest aan bij YouTube, want deze award gaat naar een sterke creatieve campagne die het beste tot zijn recht is gekomen op YouTube om (financiële) successen te behalen. De prijs is dit jaar naar Berlin: the tale of interactive storytelling gegaan. Deze campagne van Netflix is ontwikkeld door Dept en Jellyfish.

The Underdog

Swapfiets mag zich dit jaar de winnaar noemen van YouTube's The Underdog-prijs. Deze prijs is bedoeld voor een campagne van een kleiner tot middelgroot merk dat grote ambities heeft en een bovengemiddeld succesvolle campagne weet af te leveren.

De Swapfiets-campagne is ontwikkeld door Better Call Sol en Co.lab.

Changemakers

De terugkerende Changemakers-prijs is er voor het merk dat zich met een video op YouTube het beste heeft gecommitteerd aan inclusiviteit, diversiteit, duurzaamheid of een ander maatschappelijk onderwerp.

Tale Meester, strategy lead bij OMD Nederland, is positief verrast over de maatschappelijke focus van cases in de categorie Changemakers. 'Ik vind dat de genomineerde cases in deze categorie een heel duidelijk, maar onderbelicht probleem in de maatschappij hebben opgepakt, en daar daadwerkelijk een verandering in hebben weten te brengen, zowel in het gedrag bij de consument als op politiek niveau.' 

De winnaar in deze categorie, Ben & Jerry’s, maakte vorig jaar een duidelijk politiek statement. Samen met partijen als Radboud University lanceerde het ijsmerk voor de Tweede Kamer de campagne ‘halve bakken ijs tegen halfbakken beleid’, een campagne die draaide om het overheidsbeleid dat voorschrijft dat een asielzoeker pas na zes maanden in de asielprocedure mag werken en dan niet meer dan 24 weken per jaar. Ben & Jerry’s wilde die regelgeving versoepelen om meer mensen aan werk te helpen.

Meester over de winnende case: ‘Ben & Jerry’s voerde een bijna politieke campagne op een impactvolle manier en zette zichzelf zo duidelijk neer als een maatschappelijk betrokken bedrijf.’ GroupM Nexus, Mindshare en Boomerang Agency werkten mee aan deze campagne.

Tempo-Team is grote winnaar

De grote winnaar van de YouTube Works Awards 2024 is Tempo-Team, dat zowel de prijs voor Masterful Media Planning als Grand Prix mee naar huis neemt. De prijzen zijn uitgereikt voor de campagne Tempo-Teams Werkplezier: vreugdevolle carrières creëren. Studio M, Wavemaker en GroupM Nexus werkten mee aan deze campagne. 

(Tekst loopt door onder video)

Jurylid Belén Llamazares Carballo, marketing director Benelux bij Kraft Heinz, legt desgevraagd uit: 'In de categorie Masterful Media Planning waren we op zoek naar de campagne die de cruciale rol van media planning laat zien. De juiste media planning strategie kan je creative naar een hoger niveau tillen door een slimme combinatie van media insights, het aanpassen van content op het gekozen medium en het inzetten van media op een voor de doelgroep relevant moment. Bij alle genomineerden zagen we sterke koppelingen van media, creatie en doelgroep. Tempo-Team Werkplezier is een uitstekend voorbeeld van masterful media planning waarbij media en content op een hele slimme manier aan elkaar werden gekoppeld. Wat extra opviel, is dat zij tijdens de campagne nog content hebben gemaakt en toe hebben gevoegd aan de media planning mix, waardoor de campagne nog relevanter voor de doelgroep werd. Daarnaast werd er gespeeld met long en short formats al naar gelang de content waardoor de uitkijktijden hoog waren. Met als mooiste resultaat een verhoging van de merk overweging onder jongeren die de stap naar de arbeidsmarkt maken.'

Vorig jaar won Marktplaats de Grand Prix en Changemakers-prijs met een campagne die duidelijk maakte hoe blij kinderen zijn met tweedehands speelgoed.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie