Premium

De ‘ooohs’ en ‘aaahs’ van Martijn de Vreeze

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal copywriter en spreker Martijn de Vreeze.

Martijn de Vreeze

Deze week was copywriter en spreker Martijn de Vreeze curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans én Adformatie (één bijdrage per dag).

Martijn over zijn week: 'Elke dag hoop ik in een avontuur te belanden waarvan ik de afloop niet weet. Dat is mijn levensmotto en het inspireert als een malle. Omdat je juist dan in situaties belandt die je vooraf niet kan bedenken.

Het geeft de ‘ooohs’ en de ‘aaahs’ en kippenvel op je huid. Het is de entree naar onverwachte ervaringen, nieuwe verhalen en verrassende inzichten. En daar begint voor mij inspiratie. Mijn Random pick of the day is een ode aan voorwerpen die onlosmakelijk aan die momenten verbonden zijn.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. Begint eer ge bezint - Vuur in de tent

'Dit tegeltje hing jarenlang in de keuken van de boerderij waar ik opgroeide. Het was van mijn opa geweest. De tekst ‘Bezint eer gij begint’ is misschien wel mijn allergrootste inspiratiebron. Want ik draaide het om en maakte er ‘Begint eer ge bezint’ van.

Te lang nadenken leidt vaak tot dingen niet durven. Kijk naar mijn posts tegen de orgastische hoeveelheid gokreclame.

Tuurlijk wist ik dat niet iedereen niet blij zou zijn. Dat ik klanten kon verliezen. Dat er iemand boos kan worden. Dat er onbekenden op je profiel kijken. En ja, dat is soms best eng. Maar moet je je daardoor laten remmen?

Nee. Want als je dingen niet doet, waarvan je voelt dat je ze wél moet doen, kun je later spijt krijgen.

Ik was als jongvolwassene zelf gokverslaafd en voorzag wat er kon gebeuren met de jongvolwassen van nu. Dus dacht ik: ‘Ik neem het voor ze op en dat kan door mijn vakgenoten aan het denken te zetten met mijn verhaal.’

Inmiddels heeft Nederland een half miljard vergokt. Jonge gokkers zijn daarbij oververtegenwoordigd. Ik denk dan alleen maar: ‘Hoe diep kunnen we zakken als vak? Dit wil je toch niet? We helpen zoveel jonge mensen de ellende in.’

Gelukkig krijg ik met mijn posts heel veel toffe reacties uit het vak. Van collega’s en bureaus die willen doen waar ze goed in zijn: mooi werk maken voor mooie merken.

Inmiddels hebben mijn posts over dit onderwerp bijna 1 miljoen views gekregen en word ik gevraagd voor talks.

Dat was nooit gebeurd als ik mij had gehouden aan de wijsheid van het tegeltje thuis: bezint eer ge begint. Draai het maar beter om. Dan krijg je vuur in de tent.'

Het tegeltje
Het tegeltje

2. Walk for a talk - Als iedereen met een verhaal een kattebelletje om z’n nek doet, wordt het heel lawaaiig op straat

'Onze hond Thedorius brengt mij elke dag naar nieuwe verhalen. Weer of geen weer, we wandelen altijd een kilometer of vijf.

Soms kom je onbekenden tegen. Daar raak je mee aan de praat als de honden het leuk hebben en soms besluit je samen verder te wandelen.

Dan wil ik altijd meer van iemand weten. Dat begint met vragen. En doorvragen. Want dan kom je tot de essentie en de pareltjes. Mijn nieuwsgierigheid kent daarbij geen grenzen.

Gistermiddag, vlak voor ik dit stukje tikte, kwam ik iemand tegen. Ik kende haar en de hond nog niet, dus vroeg ik of ze hier woonde (’Ik woon in de studentenflat en doe een master forensische psychologie’). Daar wil ik dan alles van weten.

Want justitie + delinquenten + hoe het komt dat iemand zo afglijdt = interessant. Gebrek aan aandacht thuis, bleek een belangrijke factor te zijn.

Ook vroeg ik of ze in Amsterdam was opgegroeid (‘Nee, in Lelystad’). Ze vertelde dat haar ouders hier ruim 20 jaar geleden naar Nederland kwamen en een snackbar begonnen. Toen zij en haar zus allebei oud genoeg waren, gingen ze terug naar hun geboorteland.

Tuurlijk mist ze haar ouders, maar ze was dankbaar dat ze hier kon studeren én blij dat ze terug bij de familie waren. Dat soort verhalen ontroeren én fascineren mij, maar je hoort het alleen maar als je door durft te vragen.

Zelf ben ik ook een open boek en daarom delen mensen veel. Laatst zei iemand met een pittig verleden: ‘Als iedereen met een verhaal een kattebelletje om z’n nek doet, wordt het heel lawaaiig op straat.’ Dat is een gouden uitspraak en het werkt heel relativerend.

Ook ben ik vaak nieuwsgierig naar iemands baan. Wat je doet, wat er leuk aan is, wat de kansen zijn en nog veel meer.

De inzichten die je dan krijgt of de quotes die je opvangt, leer je niet uit een boek, maar wel op straat. En je kan ze gebruiken als je een werken-bij-campagne bedenkt.

En kom ik niemand tegen? Dan ga ik in alle vrijheid ideeën bedenken of klanten bellen. Zelfs voor spontane kitchen reviews.

Dan neem ik een klant mee in de denkrichtingen of draag ik een merkverhaal voor. Dat werkt echt goed. Behalve als de hond gaat blaffen. Dan hoort de klant: ‘Stil!’ ‘Laag!’, ‘Nee!’ Maar ook dat kan grappig zijn.

Inspiratie… het ligt gewoon op straat, maar je moet er wel naartoe en dat doe ik met Thedorius.'

De bak van Thedorius
De bak van Thedorius

3. Dance the day away - Bij twijfel altijd doen!

'Sneakers hebben mijn leven veranderd en zijn verantwoordelijk voor veel inspiratie. Ik droeg ze nooit tot ik van mijn dochter op hip hop dansles voor 25+ moest. Nou ben ik zelf dubbel 25+, dus lagen de meiden van de dansgroep vaak dubbel van het lachen.

Want daar sta je dan voor grote spiegels een choreografie te doen. Iedereen snapt het binnen 5 minuten, maar ik ben na 2 seconden de draad al kwijt.

Avonden achter elkaar zag je mij pasjes oefenen voor grote ramen in B-Amsterdam (mijn werkplek/kantoor). En dan wist ik alles, tot ik weer voor de spiegels van de dansstudio stond. Maar Shaggy, de leraar, zei: ‘Het maakt niet uit, als je maar plezier hebt!’

En dat was de spark. Want daardoor durfde ik m’n dansjes én m’n LinkedIn-hit Uno Dos Total Loss op LinkedIn te droppen.

Tuurlijk kan je dan totaal op je bek te gaan. Of denken mensen: ‘Die is gek!’ Boeien! Schijt! Als je dingen niet doet omdat je niet durft, zal je nooit weten wat er had kunnen gebeuren als je het wél had gedaan.

Ondertussen dans ik nog steeds elke dag. Op het parkeerdek van B, thuis bij het koken en als ik met de hond wandel. Het geeft energie, houd je fit en je werkt aan je houding.

Maar die inspiratie…. begon dus op sneakers. Dit De La Soul paar heb ik overigens niet. Ik zag ze ooit in een outlet, wilde ze kopen, maar de twijfel sloeg toe. 

Toen ik spijt kreeg, waren ze al weg. En nu staan ze voor 1.200 USD op Ebay. Dus… bij twijfel altijd doen!'

De De La Soul-sneakers die Martijn de Vreeze misliep (door eigen schuld)
De De La Soul-sneakers die Martijn de Vreeze misliep (door eigen schuld)

4. Hey Mister DJ - Van Kassav live ga je tikken als een stoomtrein. De zinnen rijden vanzelf naar binnen

'Muziek is mijn inspiratiebron met de meeste BPM’s. Als ik type met mijn koptelefoon op, dansen mijn voeten mee en slaan mijn vingers mee op de beat.

Als ik een deadline mij op de hielen zit, vertrouw ik blind op een vast setje concerten. Die heb ik wel 100x geluisterd.

Van Kassav live op de Antilliaanse feesten ga je tikken als een stoomtrein. De zinnen rijden vanzelf naar binnen.

Met dancehall energie-bom Busy Signal voelt het alsof je aan een oplader ligt. MO FYAH!

Voor vuur in je tekst, kun je ook Beenieman opzetten. Dat is ADHDancehall!

Wil ik emotie in m’n tekst, dan laat ik mij inspireren door soulvolle house. Honey Dijjon op Sugar Mountain is m’n favo.

Ondertussen zit ik dankzij FunX al dik vijf jaar diep in de Afrobeats. 

Tekno, 1da Banton, Wizkid, Rema, P-square, Maleek Berry… daar ga je vanzelf zonnig van schrijven. En kijk vooral die clips. Art-directioneel pareltjes. Afrika is HOT.

Ik ga ook graag naar afrobeats concerten. Laatst stond ik te bouncen bij Burna Boy in de Ziggo Dome. Al die mooie mensen en een feest van de achterdeur tot het podium.

Binnenkort gaan we naar Sampa the Great in de Melkweg… echt een lady met een message.

Ook 100% pure inspiratie: old skool raps. Ik had kaarten voor ‘God MC’ Rakeem in de Melkweg, maar hij cancelde ivm corona. Zijn lyrics zijn zo DEF:

I ain't no joke, I used to let the mic smoke / Now I slam it when I'm done and make sure it's broke.

Daar ga je zelfbewust en met bluf en branie van schrijven.

Ook ga ik goed op NL hip hop taalparels. Met zinnen die een heel verhaal vertellen en je mee kan brullen in de auto:

‘Je komt niet van hier hè. Je bent lekker hè. Ik ben op een andere gwuap. Dit is een andere stad. Een andere chap.’

Net zo hilarisch briljant: ’Waarom zegt je roley steeds tiktok?’ Hoe verzin je het? Daar ben ik echt knaljaloers op.

De laatste pokoe in dit setje: als DJ Berry Cuda draai ik altijd Afro B met JOE JOE JOANNA. Zo heet mijn dochter ook. Dan FaceTime ik haar zodat ze ziet hoe de hele zaal haar naam meebrult. Love that!

Maar die inspiratie begint dus met m’n koptelefoon. Kapotgebeten door onze hond. Maar hij doet het nog, dus hou ik ‘m op. WOOF WOOF!'

'De inspiratie begint met m’n koptelefoon'
'De inspiratie begint met m’n koptelefoon'

5. A wow ride - Een duet met Peter Koelewijn… m’n auto bracht mij er

'Hoe onbekender iets is, hoe meer je er kan ontdekken. Dat ervaar ik vaak bij mijn klanten. Dan kom je binnen en een kwartier later denk je: ‘Ik lijk wel Sjakie in de Chocoladefabriek.’

 

Dat gevoel had ik zeker in Zoeterwoude. Daar was ik voor een Heineken kom-hier-werken-campagne. Dan sta je daar vroeg in de ochtend  tussen tienduizenden klingelende flesjes 0%. Dat geluid alleen al is goud.

Een andere plaats waar ik graag kom, is Rotterdam. Mijn klant JEX zit daar. Die zijn in no time van 10 naar 100+ medewerkers gegroeid. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, is zo totaal inspirerend.

En laatst stond ik met Wefilm op een hoog winderig dak voor de Vandebron shoot van ‘Kom van dat gas af’ met Peter Koelewijn. Toen ik  tussen het filmen door ’Zeeman, laat dat dromen…’ inzette, zong hij mee. Een duet met Peter Koelewijn… m’n auto bracht mij er.

Net zo kippenvel-opwekkend is Follow the Money. Daar loop je letterlijk door het kloppend hart van diepgravende journalistiek. Met mensen die met durf en lef verborgen geldlijnen onthullen. Om heel andere redenen weer totaal inspirerend.

Dat gevoel had ik ook bij rondleidingen door de kantoren van Ahrend en Gispen. De ‘ooohs’ en ‘aaahs’ waren daar niet van de lucht.  De heritage druipt daar van de muren af en ze hebben een perfect plan richting de toekomst.

Ook werk ik veel voor PROOF. Dit bureau stuurde mij naar Royal FloraHolland, Stedin, het ROC van Amsterdam en Croonwolter&dros. Die bezoekjes zijn echt goud en dan ontstaan de verhalen vanzelf.

Maar ik zou er nooit gekomen zijn zonder mijn Volvo V70 op LPG. Letterlijk de sleutel naar heel veel inspiratie.'

De autosleutel van De Vreeze's LPG Volvo V70
De autosleutel van De Vreeze's LPG Volvo V70

Komende week is Ben van der Burg, Chief Commercial Officer digitaal bureau Triple, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie