Apps, maar voor wie eigenlijk?

Patiënten worden steeds meer gestimuleerd om regie te voeren over hun gezondheid. Zelfmanagement heet dat. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van online oplossingen, zoals apps. Prima, maar veel aanbieders blijven op hun eigen eiland focussen. Ik erger me daaraan. Die apps zijn wel ván hen, maar toch niet vóór hen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelfmanagement helpt mensen om een betere kwaliteit van leven te ervaren. Je bent dus eigenlijk, om met Wilders te spreken, ‘knettergek’ als je hier als patiënt geen oog voor hebt. Mensen met een chronische aandoening worden van steeds meer kanten gestimuleerd om aan zelfmanagement te doen. En dat is logisch. Laten we die verschillende belangen van derden eens bekijken:

1. Kostenreductie
Zelfmanagement levert naar verwachting een behoorlijke kostenreductie op. Want hoe steviger iemand het heft in eigen hand heeft, hoe minder vaak hij in het ziekenhuis hoeft te worden opgelapt. Dat is goed nieuws voor Minister Schippers, die flink wil bezuinigen op de zorg, maar ook voor zorgverzekeraars. Zij zien hun marges weer toenemen.

2. Therapietrouw
Een belangrijk issue in farmacieland is medicatietrouw. Op zich is daar weinig verhevens aan, want het gaat grotendeels om omzet. Toch is ook de patiënt zelf gebaat bij het trouwe gebruik van zijn medicijnen. We weten al langer dat loyaliteit aan je medicatie beïnvloedbaar is door een patiënt supportprogramma. Zo'n programma geeft informatie over je aandoening, helpt je met tips en stimuleert gewenst gedrag. Maar direct contact met patiënten is juridisch een vrijwel onbegaanbaar pad voor farmaceuten. Apps bieden uitkomst en bovendien de mogelijkheid voor een stevige customer experience. Lees in dit verband bijvoorbeeld de blog die "> een poos geleden schreef op Loyalty Facts.

3. Werkdruk verlagen
Ook zorgverleners kunnen winst boeken als hun patiënten hun gezondheid beter kunnen managen. Wie kent niet de overvolle wachtruimtes bij de huisarts of op de polikliniek? Zelfmanagement zorgt ervoor dat patiënten minder vaak hoeven terug te komen, waardoor de werkdruk voor een arts beter in balans is.

Eilandjes
In sommige gevallen is het doel oprecht om te komen tot een betere kwaliteit van leven voor de patiënt. In de meeste van die gevallen werken farmaceuten, zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen samen aan hetzelfde doel. Maar de meeste zelfmanagement apps zijn kleine eilandjes die een patiënt slechts in beperkte mate verder helpen, of zelfs helemaal niet. Aanbieders delen ervaringen en onderzoeksresultaten niet, iedere aanbieder ontwikkelt slechts een deeloplossing en er wordt geen energie gebundeld. Maar je maakt die app toch niet alleen voor jezelf?

In de comments werd ik gewezen op deze sprekende preso van op TedXMaastricht. Watch and enjoy!

Op zoek naar goede voorbeelden
Ken jij goede apps die echt waarde toevoegen voor zowel patiënt als aanbieder? Laat ze hier achter. Ik ben enorm benieuwd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie