RTL Group lijdt onder daling advertenties

In het eerste kwartaal van 2009 halveerde de operationele winst, als gevolg van de scherpe daling in de Europese markten voor TV-reclames. Voor het volledige jaar verwacht RTL een ‘beduidende daling’ van de winstgevendheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De grootste exploitant van commerciele radio- en televisiestations in Europa voorziet als gevolg van de neergang in het aantal advertenties nu een 'aanzienlijk' lagere operationele winst in 2009 ten opzichte van 2008. "RTL Group moest het hoofd bieden aan een moeilijke economische context tijdens het eerste kwartaal van 2009. De televisiereclamemarkten in Europa daalden aan een dubbelcijferig tempo", luidt het in een persbericht. De mediagroep herhaalt dat ze "al haar kosten en structuren evalueert in antwoord op de vertraging van de boekingen van reclameruimte".

De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebita) in het afgelopen kwartaal daalde met 54 procent, van 188 miljoen euro in 2008 naar euro 87 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. De omzet zakte met 11,1procent tot euro 1,19 miljard euro.

RTL Group zegt dat het onmogelijk is om betrouwbare prognoses te geven voor het volledige jaar, maar voegt toe dat de winstgevendheid waarschijnlijk "beduidend lager" zal liggen dan in 2008. Het bedrijf geeft in het kwartaalbericht geen nettowinstcijfer en ook geen details over de individuele onderdelen, zoals RTL Nederland en Radio 538.

RTL Group is voor 90 procent in handen van de private Duitse uitgever Bertelsmann AG.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie