Terugblik op de Olympische Spelen bij NOS Digital

Wat hebben we geleerd van het gebruik van website, mobiele app en tv-apps?

De Olympische Spelen in Rio zitten er alweer een tijdje op. Ook bij NOS Digital is het stof neergedaald.  In onderstaande blog delen we de cijfers. 

Digitale producten en beloftes

NOS heeft websites, apps, tv apps en smartwatch apps. Verder publiceren we op social media platforms als Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en Snapchat. Omdat ieder platform eigen karakteristieken heeft, maken we per product of platform andere keuzes.

Een website ontwikkelen is relatief goedkoop en het potentiële bereik is enorm. Op de Rio website van NOS vond je daarom alles over Rio: de vele livestreams, al het nieuws en liveblogs, uitgebreide statistieken, uitslagen, het programmaschema, atleten informatie, informatie over TeamNL en nog veel meer.

Van alle digitale producten heeft de website veruit het grootste bereik. Ook zien we dat de site enorm veel is gebruikt om livestreams te bekijken. De meeste streamstarts komen hier vandaan.

De NOS-app is populair voor het checken van (sport)nieuws. We stonden aan het begin van 2016 voor een interessante keuze: brengen we een specifieke Rio app uit? of breiden we de NOS-app uit met een échte Olympische ervaring? Elke optie heeft voor- en nadelen. 

Een nieuwe app ontwikkelen is kostbaar. En wie een nieuwe app introduceert, zal het publiek moeten aanmoedigen om deze te downloaden. Bij grote evenementen als de Olympische spelen zijn vaak whitelabel apps beschikbaar voor uitzendgemachtigden. Dit zijn apps die je kan kopen en aanpassen aan de Nederlandse markt. De whitelabel app voor Rio 2016 had als speerpunten livestreams, video en het vertellen van verhalen. Dit zijn precies de thema’s waarop we met onze bestaande app focussen.

Voordeel van het uitbreiden van de bestaande app is dat de trouwe NOS-fan geen nieuwe app hoeft te downloaden. Daar komt bij dat de Olympische Spelen zo’n enorm breed publiek aanspreekt, dat de NOS-app er na het evenement waarschijnlijk een paar fans bij heeft.

Vanwege de grote overlap tussen de whitelabel Rio-app en de NOS-app, het bereik van de NOS-app en de kosten, hebben we gekozen om de NOS-app uit te breiden. In een speciale Olympische release, hebben we de belangrijkste olympische functies opgenemen: livestreams, al het olympisch nieuws, het uitzendschema en video.

Sport on-top-of nieuws
De NOS-app is tijdens de Olympische Spelen vele malen intensiever gebruikt dan normaal. In de app zijn verreweg de meeste artikelen over de Olympische Spelen geopend; veel meer dan bijvoorbeeld op de website. Verder valt op dat dit niet ten koste gaat van het lezen van andere nieuwsartikelen.




Hoe groter het scherm, hoe meer streams?
Splitsen we de mobiele cijfers verder uit, dan zien we dat de iPad het videoscherm bij uitstek is. IPad gebruikers zijn goed voor 27% van alle contacten die plaatsvinden op iOS, maar die 27% telt wel voor 58% van de gestarte livestreams.



Een verklaring kan zijn dat een grote scherm fijner kijkt en zodoende tot meer livestreams leidt. Maar ook het verbindingstype (wifi of 4g) kan een rol spelen. Hier hebben we helaas geen onderzoeksgegevens over.

TV apps hebben nog niet de schaal
Dit jaar hadden we ook apps die speciaal zijn gemaakt voor het grote scherm: Smart TV apps en de Apple TV app. De Smart TV-apps van NOS stonden volledig in het teken van de livestreams en video, terwijl ook de Apple TV app een release kreeg waardoor je in een handomdraai kon kiezen wat je wilde kijken.

De Smart TV apps werden in totaal door 130.000 mensen gebruikt. Een niet te verwaarlozen aantal, maar het komt niet in de buurt van de cijfers van de website en de NOS-apps. Daarbij kenden we technisch behoorlijk wat problemen met de Smart TV Apps. Het is enorm lastig om met de enorme variatie in Smart TV’s kwaliteit te waarborgen zonder hoge kosten te maken.

Bij grote evenementen neemt het online kijken steeds meer toe. Tegelijk zien we de beeldkwaliteit gestaag verbeteren. Waren de mensen tijdens de Olympische Spelen in Sotsji nog blij verrast met de vele livestreams, dit jaar wilden ze onder al deze streams ook commentaar. De verwachtingen zijn iedere editie weer hoger. En dat is maar goed ook.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie