Livestrong; reputatieschade, nieuw logo

Voor merken doen zich verschillende momenten voor die zich goed lenen voor een verandering van de visuele identiteit. Reden voor een dergelijke rebranding kunnen bijvoorbeeld zijn een fusie of overname, een herpositionering of gewoon een doorontwikkeling of modernisering van het merkdesign. Maar ook een aangetaste of beschadigde reputatie kan een goede grondslag zijn voor het aanpassen van de huisstijl. Voorbeeld hiervan is Livestrong dat recent een nieuw logo presenteerde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Livestrong, een organisatie die eraan werkt om het leven van mensen die getroffen zijn door kanker te verbeteren, werd in 1997 opgericht door professioneel wielrenner Lance Armstrong. De Amerikaan won na zijn genezing van teelbalkanker zeven keer op rij de Tour de France. Maar afgelopen jaar werd duidelijk dat hij al zijn zeges aan elkaar reeg door het gebruik van verboden simulerende middelen.
In november 2012 sneed Armstrong alle banden met zijn eigen stichting door om verdere reputatieschade voor Livestrong te beperken. Onlangs presenteerde Livestrong een nieuwe identiteit waarmee ze ook fysiek de naam Lance Armstrong uit het logo verwijderde. Het logo is verder niet zo heel verschillend van de oude. De belangrijkste wijzigingen zijn het toevoegen van de zwarte balk met ‘foundation’ en het schrappen van de naam Lance Armstrong. De voor Livestrong karakteristieke kleur geel blijft gehandhaafd.
In een statement zegt Livestrong dat de verandering subtiel maar substantieel is. De positionering van de balken suggereert voorwaartse en dynamische beweging. En hoewel het nieuwe logo een kleine daad is, is het volgens Livestrong een natuurlijke stap in de evolutie van de stichting.

De onderbouwing van Livestrong gaat verder vooral over de toekomst van de stichting. Over dat er nog zoveel werk is te verrichten in het bestrijden van kanker en het ondersteunen van mensen die kanker hebben. Daarbij probeert ze zoveel mogelijk weg te blijven bij het onderwerp en de persoon Lance Armstrong. Interessant daarbij is het volgende statement van de stichting: “Livestrong isn’t about one person. It’s about the millions of people facing cancer who need support as they face the toughest battle of their lives.”

Livestrong bestaat inmiddels 16 jaar en is in mijn ogen al veel meer en dan Lance Armstrong. Gegeven de omstandigheden is het logisch om de naam Lance Armstrong fysiek los te koppelen van de stichting. Echter zal het mentaal nog wel vele jaren duren voordat het publiek de stichting los ziet van de voormalig wielrenner. Daar verandert een nieuw logo niks aan.

Wat denk jij? Helpt deze nieuwe identiteit bij het beschermen dan wel het creëren van een nieuw imago?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie