Privacy, de nieuwe currency?

Met WhatsApp kan je gratis sms-en naar andere WhatsApp -gebruikers. Althans zo ziet het eruit. WhatsApps verpakt dataverkeer slim in een sms-jasje. Dat jasje kopieert je adresboek en laat het eruitzien als je gewone adresboek. In dat adresboek zijn andere WhatsApps-gebruikers gemarkeerd en automatisch je favoriet. Handig! Geweldige applicatie, gratis en bezig aan een formidabele opmars.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Niet misschien direct duidelijk is dat je WhatsApp toestemming hebt gegeven om ál jouw adresgegevens op te slaan op hun eigen server, om zo te kunnen vergelijken wie er allemaal gebruik van maken. Hallo gratis gebruik, dag privacy. WhatsApp belooft wel zorgvuldig om te gaan met je gegevens…. Whaaaahahaha!! Het lijkt er trouwens op dat ook Apple het belang van privacy minder zwaar laat wegen dan zijn eigen zakelijk belang, want als je dergelijke apps goedkeurt in je App Store, ben je dus gewoon medeverantwoordelijk.

Laatst viel ik als een blok voor een Facebook-app (ProfilePeekers) die me zou laten zien wie mijn profiel had bekeken. Aangeraden via Facebookmail door goede friend, die al irl-vriend was. Dus prima reputatie.
Afijn, drie klikken later en ik had niet alleen bijna een uitzuigabonnement op een roof-sms-dienst van Oranjino genomen (‘Wij ontwikkelen, produceren en distribueren diverse concepten op het gebied van online entertainment en informatie diensten’) maar ook al mijn friends geïnfecteerd!
De combinatie van aanbeveling door vertrouwde bron en heftige gluurbehoefte zorgde ervoor dat ik in no time mijn eigen privacy, maar ook die van al mijn friends in de waagschaal had gesteld.

Behavorial targetting is nog zo’n doos van Pandora die allang open is. Als ik Site A bezoek, krijg ik drie dagen later op site Z nog de aanbieding van site A aangesmeerd.

Privacy wordt currency, iets wat je kan opgeven in ruil voor iets anders. Niks mis mee. Gebeurt de hele tijd. Probleem is dat je op het internet in negen van de tien gevallen je privacy inruilt voor troepaanbiedingen. Nog erger, voor een schijntje ruil je ook de privacy van je vrienden in. Ik weet er alles van; ik heb het gedaan, gebruik Whatsapp en Facebook.

Goede zet dus van de om alle gebruikers van Facebook te nomineren als misbruikers van privacy.

Maar dat is eigenlijk niet het punt dat ik wil maken. Dat is namelijk het volgende: wat we nodig hebben is een goede wisselkoers voor privacy. Privacy heeft steeds waarde naarmate ze schaarser wordt. Echter wat ontbreekt is een waardebepaling en een wisselkoers. Wie doet een voorzet?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie