Hoe zet je immersive design in voor maatschappelijke verandering?

Immersive experiences for good stonden centraal tijdens de sessie van stichting Dutch Digital Design tijdens South by Southwest (SXSW).

DDD-bestuurslid Suzanne Visser in Austin
Fotografie: Ben Houdijk

In het Thompson Hotel downtown Austin opende missieleider Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) de sessie ‘Immersive Experiences for Good?’ De bijeenkomst was onderdeel van de Nederlandse missie onder leiding van CreativeNL en New Dutch Wave. ‘Het vruchtbare van dit soort samenkomsten en samenwerkingen, zeker op vreemde bodem, is dat er verschillende werelden bij elkaar komen. Waar wij als overheid altijd oog hebben voor systemen, hebben creatieve bureaus dat in eerste instantie voor mensen.’ 

Vier Nederlandse bureaus lieten hun showcases zien op dit gebied aan het internationale publiek:  

Capitola 

Cees Dingler, medeoprichter en creative director van Capitola, ging dieper in op immersive experiences en educatie. Nieuwe generaties leren in toenemende mate anders; van Gen Z gebruikt 95 procent YouTube als leermiddel en pakt slechts 47 procent nog wel eens een boek op. ‘Daar komt bij dat nieuwe generaties steeds meer immersive content tot zich zullen nemen, die ontwikkeling is niet tegen te houden. We moeten onze educatie om die reden daarop afstemmen. Met andere woorden: leer content bouwen in de nieuwe mixed reality.  

Het mooie van mixed reality is dat het kan blenden met de werkelijkheid – en zo de wereld die we om ons heen zien aanpassen naar de behoeften die we hebben. Van beïnvloeden van ons gevoel tot leren door een extra, virtuele laag. De twee werelden versterken elkaar; we gaan door deze techniek sneller leren en kunnen dingen makkelijker begrijpen, doordat we eindeloos ‘virtual field trips’ kunnen maken.’ 

Ter illustratie geeft Dingler een voorproefje van de education mixed reality game Traingineers, die Capitola samen met code d’azur/Triple aan het ontwikkelen is en in het najaar moet uitkomen: ‘Deze game speel je thuis, eventueel met meerdere spelers. Het idee is dat je fysiek een zo lang mogelijk treinspoor bouwt, waarbij je beperkt wordt door de wetten van de natuurkunde, maar in mixed reality geholpen wordt.’ 

Meta Quest
Work in progress design van de Educational Game voor Meta Quest 3

Fabrique  

Anna Offermans en Jeroen van Erp, respectievelijk UX Director en Innovatiestrateeg/medeoprichter van Fabrique, namen vooral de titel (Immersive Experiences for Good?) onder de loep en kwamen tot zeven criteria waaraan een immersive experience moet voldoen: engaging storyline, seemingly inescapable, multi-sensory, active actor, persuasive (it changes one’s attitude), sense of presence, spatial experience. 

Offermans: ‘De conclusie van ons gedachtenexperiment is dat er vooral nog een hoop te doen is. Als je de for good-bril op zet dan zijn er best veel aardige voorbeelden op individueel niveau waarbij een ervaring de kwaliteit van leven vergroot. Zoals de Tovertafel waarbij dementerende bejaarden weer actief worden. En met ons Bubble Games project hebben we bewezen dat VR een krachtige techniek is om attitudeverandering teweeg te brengen om polarisatie te dempen. Maar om dat schaalbaar te maken is een uitdaging.'

Bekijk hier de video van het event: 

code d’azur/Triple

David Vogel, executive experience director code d’azur/Triple (dat een vestiging heeft in Austin, red.), maakte de vergelijken tussen immersive design en een choreografie. die net als Offermans en Van Erp eerst ‘immersive design’ duidde: ‘Om te beginnen gaat IX wat ons betreft verder dan het opzetten van een zware Apple Vision Pro headset. Die ervaring alleen al is magisch, begrijp me niet verkeerd, maar wij zien IX als een ervaring in een 3D-omgeving. Dat kan dus ook het spelen van een game op een scherm zijn, zolang de actieve ervaring maar in 3D is. 

Daar komt bij dat je anders moet gaan denken over design, omdat je niet iets vasts meer bouwt; met immersive design kun je letterlijk alle kanten op, daar komt bij dat mensen onvoorspelbaar zijn én AI veel meer opties te bieden heeft. Er is dus veel meer mogelijk! Immersive design kun je vergelijken met het maken van een choreografie.’ 

Zo ontwierp code d’azur/Triple voor een nieuw, elektrisch model van een premium automerk een digitale showroom – omdat het merk geen dealer-infrastructuur heeft en zoiets optuigen nogal ingrijpend en kostbaar is. ‘Dankzij 1500 shots van de auto en een bot die we met AI getraind hebben, kunnen we mensen een ‘echte’ ervaring bieden, waarmee je het verschil kunt maken. Daar komt bij dat de ervaring die wij hiermee opdoen schaalbaar is, en relatief makkelijk om op door te bouwen. De ervaringen zullen alleen maar rijker worden.’ 

 

Ambassadors

De laatste spreker was Diederik Veelo, chief innovation officer van creative production company Ambassadors: ‘Als jonge jongen zat ik aan de buis gekluisterd en wilde ik regisseur worden. Dat ben ik niet helemaal geworden, maar ik heb wel mijn eigen productiemaatschappij en ontwerp mee aan de toekomst. 

Met Ambassadors hebben we vanaf het begin al een ‘innovatie lab’ gehad. Zo hebben we ooit voor de designbeurs Salone del Mobile in Milaan een immersieve installatie gemaakt die ging over geestelijk welzijn op de werkvloer, en hebben we in 2013 een 3D-ervaring gecreëerd met toen nog Oculus Rift voor het goede doel Terre des Hommes – waarbij je als ‘toeschouwer’ in een kamer naast een meisje komt te zitten, dat wordt uitgebuit.  

En recent hebben we voor een campagne van de duurzame bank ASN een animatie gemaakt over een vogel die besluit te stoppen met vliegen; dat deden we voorheen met heel veel camera’s, nu kan dat al veel sneller met gebruik van AI. 

Naast Ambassadors hebben we inmiddels twee AI-bedrijven of -labels opgericht. Dat is om te beginnen Revel.ai, waarmee we ‘hyper-echte’ content maken. Zo kunnen we bijvoorbeeld, als we een shoot met Messi hebben, zijn digitale stand-in gebruiken, waardoor hij nog maar 20 minuten op de set nodig is om alleen zijn gezichtsuitdrukkingen op te nemen. We zouden hem bijvoorbeeld ook al heel oud kunnen laten lijken. 

En daarnaast Vocoda.ai, waarmee we met AI bijvoorbeeld voice-overs creëren, en dat is best handig als je voor een klant die in 43 landen zit content moet maken. Maar we hebben dankzij die technologie ook de stem van iemand met de spierziekte ALS kunnen ‘redden’ en aan haar terug kunnen geven’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie