Muziek & Merken met RA*W talent Lubov

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Lubov, stagiair bij 180 Amsterdam.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Ļubov, maar de meeste van mijn vrienden en collega's noemen me Love, de letterlijke vertaling van mijn naam. Ik kom uit Letland en ik ben een masterstudent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ik combineer mijn studie met een rol als strategie stagiair bij 180 Amsterdam. Daarnaast geef ik ook gastcolleges aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, waar ik jonge muzikanten help om hun merken op te bouwen en hun kennis in branding en marketing te vergroten.Tenslotte ben ik een WE ARE RAW* ambassadeur, die zich mengt in de spannende scènes van de creatieve industrie

Welk merk bewonder je en waarom?
Als ik nadenk over merken die ik bewonder, springt één merk er echt uit. Het is werkelijk een van de weinige merken die ik in mijn vrije tijd volg op sociale media: Jacquemus, een Franse modeontwerper. Hoewel ik niet echt in de modewereld zit, laat dit merk me iets prachtigs zien: een menselijke kant, in een verder harde en competitieve industrie. Met zijn mode brengt Jacquemus zijn levensverhaal over. Jacquemus heeft mij laten zien hoe mooi het is om je eigen geschiedenis te omarmen en deze op een unieke en liefdevolle manier te presenteren. Hij weet hoe hij erkenning en aantrekkingskracht moet opbouwen, waardoor zijn merk aantrekkelijk wordt voor elk publiek. Hoewel Jacquemus een bekende speler is op de markt, is het merk voor mij uniek omdat het nog steeds speels en gek durft te zijn. Het is niet bang om zijn menselijke kant te tonen. Voor mij is het essentieel om te voelen dat er een mens achter het merk zit. Een mens met een verhaal, een unieke stem. Een merk dat echt durft te zijn. Iemand die zegt: 'Ik ga iets creëren dat 100% mij is, en daar ben ik oké mee.'

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
EQUILIBRIUM, van Darius & Wayne Snow

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Er is een nieuwe Mercedes-campagne, een heel grappige, met Lewis Hamilton. Ze hebben een heel goed en passend lied gekozen dat aansluit bij het concept van de campagne en een humoristische benadering gebruikt om alles samen te brengen. Extra geluidseffecten worden gebruikt om de visuele aspecten te versterken. De muziek begint niet direct aan het begin van de video. Eerst is er een opbouw, en het nummer wordt precies op het juiste moment afgespeeld, tijdens het hoogtepunt van de video. Telkens als ik ernaar kijk, blijft het lied in mijn hoofd hangen, wat betekent dat het een goede match is tussen de muziek en de uitvoering van de campagne.

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Jungle. Ik hou ervan. Niets geeft me zoveel vreugde en energie als funky disco beats. De groove van Jungle zorgt ervoor dat je terechtkomt in een wereld van vreugde. De verhalende kracht in hun songteksten creëert een lens die diepgaande verhalen vertelt met een positieve insteek. Afgezien van hun muziek, zijn hun videoclips ware kunstwerken. Dansers voeren choreografie uit van Seun Latukolan, het ziet er zo vloeiend uit dat je niet kan wegkijken. Het vertaalt het gevoel van het nummer naar een visueel en fysiek meesterwerk. De bandleden tonen hun vriendelijkheid en goede energie in interviews, wat bijdraagt aan de ongelooflijke energie in hun nummers. Hun nieuwste album 'Volcano' heeft recent veel populariteit gekregen sinds hun hit 'Back on 74' viraal ging op TikTok. Toch vind ik dat hun vorige albums ook erkenning verdienen. Jungle is een van de weinige artiesten van wie ik elk album, van begin tot eind, kan beluisteren zonder iets over te slaan.

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?


Ik denk dat Jungle een goede match is met Nike. Nike overtuigt met sterke verhalen hun publiek  ervan dat iedereen een atleet is. Dit zet mensen aan om positief en energiek te zijn, net zoals Jungle dat doet. Vooral hun nummer 'Keep Moving' moedigt mensen aan, je raadt het al, om in beweging te blijven. De geweldige energie van de dansers in de video past ook perfect bij Nike. Kleed ze in wat Nike-kleding, voeg een Nike-logo toe, en de advertentie zou klaar zijn.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
"Loud Places", van Jamie XX en Romy. Dit nummer kwam tijdens zeer onzekere tijden voor mij. Ik kende dit nummer niet voor de pandemie en ontdekte het tijdens een geïsoleerde periode waarin ik me eenzaam en onzeker voelde. Het was tijdens het tweede jaar van mijn bachelor en ik keek uit naar het volgende jaar, omdat ik van plan was om in het buitenland te studeren en deel te nemen aan een uitwisselingsprogramma. Maar binnen de kortste keren stortte alles in vanwege COVID. Ik moest gaan zitten en me aanpassen. Ik ben iemand die van routines houdt; het opbouwen van routines is iets dat me helpt om vooruit te blijven gaan (een kleine knipoog naar het vorige nummer). Dus probeerde ik een ochtendroutine te creëren om toch nog energie voor de dag te kunnen vaststellen. En toen kwam dit nummer voorbij. Het veranderde alles. Het gaf me een gevoel van euforie in een anderszins nogal stressvolle tijd. Tot op de dag van vandaag brengt het aanzetten van dit nummer me een moment van kracht en geluk. Het is als een herinneringsdoos die telkens als ik hem open, me nieuwe energie geeft om sterk te zijn en van het leven te genieten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →