Nieuw lettertype ‘The Erased’ als statement tegen opgesloten journalisten

180 Amsterdam en Free Press Unlimited vragen aandacht voor stijgend aantal journalisten in de gevangenis.

Een tekst met 363 gaten. Een weggelaten woord voor elke journalist in de gevangenis. Dit is het idee achter het nieuwe font the Erased. Het idee komt van creatief bureau 180 Amsterdam en Free Press Unlimited. Zij hebben samen met techbedrijf Wonderland een font gemaakt dat aandacht vraagt voor een steeds groter wordend probleem.

Alleen dit jaar al zitten 363 journalisten wereldwijd gevangen. Dat is een stijging van maar liefst 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. Hiernaast is er ook nog een groot aantal niet gerapporteerde gevallen dat erbij opgeteld moet worden. Censuurschap is vaak onzichtbaar. Het nieuwe lettertype the Erased moet dit probleem aanpakken door voor elke gevangengezette journalist één woord te wissen: ze maken onzichtbaarheid zichtbaar. 

The Erased maakt op een creatieve manier gebruik van een technische functie genaamd ‘ligaturen’. Hiermee kunnen ze bepaalde, vooraf bepaalde woorden, wissen. De woorden zijn onderwerpen waar de daadwerkelijk gevangengezette journalisten niet over mochten schrijven. In een tekst maakt the Erased deze woorden onzichtbaar. Het lettertype zal jaarlijks worden aangepast om de toenemende dreiging op persvrijheid te visualiseren, naarmate het aantal gevangen journalisten drastisch blijft toenemen. 

Afgelopen woensdag, op World Press Freedom Day, is het font gelanceerd in een gezamenlijk, wereldwijd statement. Het font wordt gebruikt door verschillende nieuwsorganisaties over de hele wereld. Van de Verenigde Staten, Syria tot Pakistan. Zij veranderen tijdelijk hun gebruikelijke lettertype voor the Erased. Zo bundelen ze hun krachten voor één gemeenschappelijk doel: noodzakelijke publieke aandacht creëren voor een wereldwijd cruciaal onderwerp.

‘Het feit dat over de hele wereld journalisten verdwijnen en worden opgesloten is een steeds groter wordend probleem, waar we de aandacht op willen vestigen,’ benadrukt Marieke Le Poole, hoofd marketingcommunicatie bij Free Press Unlimited. ‘In samenwerking met 180 introduceren we een breed toepasbaar lettertype, en nodigen we elk nieuwsplatform ter wereld uit om hun stem te laten horen voor degenen die momenteel niet in staat zijn om hun eigen stem te gebruiken.’

Op de website erased.freepressunlimited.org wordt een overzicht bijgehouden van elke journalist die vastzit door censuurschap. Ook worden hier interviews en verhalen gedeeld van andere journalisten die het risico lopen om dezelfde toekomst tegemoet te gaan. Bovendien biedt de website instructies voor het installeren en gebruiken van het Erased-lettertype. Een tool om bewustwording over censuur wereldwijd te verspreiden.

Deze campagne is gecreëerd in samenwerking met brand en digital design studio Wonderland. Deze gezamenlijke inspanning is essentieel geweest bij het vormgeven van de campagne en het garanderen van haar succes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie