Laat ze praten

Gisteren zijn we in onze organisatie gestart met het uitrollen van onze social media policy campagne (gemaakt door het Rotterdamse bureau RauwCC). Zowel door onze medewerkers (die er soms expliciet om vroegen) als veel externen, is deze goed ontvangen. Echter een aantal mensen reageerden - op zijn zachtst gezegd - verontwaardigd. Waarom bemoeit een organisatie zich met het online gedrag van de medewerkers?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat eraan vooraf ging
Sinds een dikke drie jaar is ons kantoor mooie stappen aan het maken op online media. Aanvankelijk eerst met recruitment, waar we met onze carrieresite (gebouwd door arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum) door middel van ondere andere social media, van 3000 naar 30.000 unieke bezoekers gingen. Sinds een jaar brengen we ook actief onze business en dus onze dienstverlening naar buiten. Social business. Een deel van onze organisatie is natuurlijk al online, hoef ik niks te vertellen. Echter een heel groot deel van onze medewerkers wil graag getraind worden. Wil snappen wat online media hen kan brengen en vraagt om kaders om ene policy.

Don't be stupid
Jaloersmakend is de social policy van Microsoft. In twee zinnen vertellen zij waar het om draait: 1 Don't be stupid en 2 What would your mum said about this?
Met dat in je achterhoofd ben je je bewust van wat je online achterlaat. Ik denk alleen dat de dna van Microsoft wezenlijk anders is als die van ons, tevens zitten wij met klantdossiers en bedrijfsgevoelige info. Security is daarom een belangrijke afdeling bij ons.

Als manager social media kun je dan het gevecht aangaan met zo'n afdeling, maar ik heb ervoor gekozen ze 'partner in crime' te maken. Hoe toepasselijk is die woordspeling. Door samen te kijken naar wat er kan op social media en vooral dat te benadrukken (ipv wat er niet kan) zien we dat onze collega's geholpen worden op online media.

We gebruiken oa bij interne trainingen. Ik geloof er in dat als we met z'n allen (zal dat ooit lukken?) online zijn, we het merk Deloitte naar buiten kunnen brengen. Alleen dan kun je onze verhalen, projecten en alles wat er achter die betonnnen muren afspeelt verlevendigen. Het ergste als bedrijf wat je kan overkomen is dat je medewerkers niet over je praten, laat ze praten...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie