Nog weinig big data bij financiële instellingen in Nederland

Afgelopen week organiseerde EDM een seminar onder de titel ‘het Big Data Quality Seminar voor de financiële sector.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het big data seminar werd georganiseerd in de Bazel, het vroegere hoofdkantoor van ABN Amro aan de Vijzelstraat. Na een introductie van moderator Mick van Damme van EDM over het feit dat het vaak nog steeds gaat over slechte data, missende data en spelfouten, deelde Tjerrie Smit,  manager Database & Rapportage en trekker van klantbeeld/klantdata project Nationale Nederlanden, onder de titel “Datakwaliteit van relatie gegevens” zijn ervaringen met de aanwezigen. Aan de hand van een mailing aan klanten van ING beschreef hij de problemen die men was tegengekomen en hoe men die op had proberen te lossen. Er bleken veel foute adressen in de bestanden voor te komen en veel mensen bleken overleden te zijn. Niet best voor de reputatie van NN dus.  Actualiteit en volledigheid van data wordt steeds belangrijker dus daarom besteedt men veel tijd aan het stroomlijnen van interne processen vanuit het perspectief van de klant. NN moet van reactief proactief worden, waarbij de basis relatiegegevens gecombineerd kunnen worden met life-events, transactie informatie en externe informatie. Vervolgens legde Robert Feltzer (managing partner EDM) uit op welke manieren de financiële waarde van een klantendatabase gemeten kon worden en verhoogd kon worden.

Na de pauze vertelde Marcel Bouwman, teamleider Group Integrity Delta Lloyd,  over zijn ervaringen met nieuwe, smart software om uit veel verschillende bronnen informatie te kunnen verzamelen over mogelijke fraude op basis van o.a. verzekeringsclaims in zijn presentatie “Het detecteren en bestrijden van Fraude”. Hij noemt het systeem zelf fraudedetectiesysteem 2.0. De software zoekt naar patronen en relaties die vooraf niet bekend zijn. Zo kun je zien dat b.v. een bepaalde garage autoschade repareert voor mensen uit het hele land, dat heel erg veel claims van eenzelfde adres komen en nog veel meer. Het systeem is zeer gebruikersvriendelijk en heeft het voordeel dat het gebruik maakt van visualisatie. Delta Lloyd is nu ook aan het onderzoeken of en hoe het systeem gebruikt zou kunnen worden voor klantenacceptatie en voor andere marketing en compliance toepassingen.

Tot slot was het de beurt aan Marcel Wendt, CEO van Digidentity, om de toekomst van identity management te schetsen en het mogelijke gebruik van big data daarbij. Zijn presentatie heette: “big data in combinatie met identificeren, authenticeren en autoriseren van consumenten”. Marcel gaf een overzicht van de stand van zaken ronde identiteitsmanagement in Nederland, de Gemeenschappelijke Basis Administratie, de toekomst van DIiD en de betere opvolgers. Hij legde tevens uit hoe hoog de economische schade was van identiteitsfraude in 2012, namelijk 504 miljoen Euro, en dat de politiek heeft besloten dat het nieuwe EID in 2017 ingevoerd moet zijn.  Onder verwijzing naar de ervaringen in het Verenigd Koninkrijk stelde hij voor om eenzelfde aanpak in Nederland te volgen.

Conclusie

Eigenlijk kan op basis van het besprokene op dit seminar maar één conclusie worden getrokken en die is dat grote financiële instellingen in Nederland eigenlijk nog vooral bezig zijn met het ordenen en schonen van veel verschillende data uit veel verschillende systemen en dat ze nog weinig tot niets met big data doen. Men verzamelt niet of nauwelijks data over het gedrag van klanten, over de levenscyclus van de klant en over b.v. het klikgedrag van klanten om zo een dynamisch profiel van de relatie op te bouwen en een gepersonaliseerde waardepropositie te kunnen aanbieden. Ter ondersteuning van wat ‘behavioral economics’ (gedragseconomie) wordt genoemd.

Uit de pers kan worden opgemaakt dat ING daar wel mee bezig is en het ligt voor de hand om te veronderstellen dat nieuwe partijen als KNAB daar ook al actief mee bezig zijn vanwege hun nieuwe systemen en nieuwe software als nieuwkomer in de Nederlandse financiële sector.

Al met al was het een prima seminar en was het leuk om weer eens terug te komen in het gebouw en op de verdieping van de RvB waar ik als programma manager van De Bank regelmatig op bezoek ben geweest.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie