Oscar Diele: ‘De klant is mijn inspiratie’

Oscar Diele van Spil Games werd een jaar geleden gekroond tot Marketeer of the Year 2012. Hij werd door de jury gezien als representant van een nieuwe generatie marketeers. Niets is ze heilig, alles kan beter. Hoe verging het hem het afgelopen jajavascript:nullo()ar? Een interview.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woensdagavond 29 mei houdt Tijdschrift voor Marketing samen met Platform Innovatie in Marketing (PIM) de 13e Marketeer of the Year-verkiezing in het CoolBrands House in Amsterdam. Het publiek en jury kiezen uit drie genomineerden: Robert Bohemen (De Bijenkorf), Nico Rijkhoff (Ziggo) en Roel Welsing (Triodos Bank).

Inspirerend
Wat staat de winnaar het komende jaar te wachten? Oscar Diele, ervaringsdeskundige: ‘Vooral een erg leuk en interessant jaar, met veel bijzondere events en ontmoetingen. Ik heb het afgelopen jaar onder meer voor TedX mogen spreken, ik heb prinses Maxima ontmoet, ik heb tal van mensen met innovatieve ideeën gesproken. Dat was waarschijnlijk niet zonder deze uitverkiezing gebeurd. Ik vond het in ieder geval erg inspirerend.’

Gevleid
Oscar Diele werd vorig jaar door de jury onder meer bestempeld als ‘nieuwe marketeer’ met technologie boven in zijn gereedschapskist. Als iemand die de award verdiende. Hij was gevleid door zijn uitverkiezing. ‘Uiteindelijk is het toch een ultieme waardering die erg motiverend werkt’ zegt hij. ‘Dat geldt voor mezelf, maar zeker ook voor Spil Games, voor mijn collega’s. Het heeft uitstraling naar ons allemaal gehad.’

Holistisch
Dit jaar maakt Diele deel uit van de jury die de winnaar samen met het publiek zal kiezen. Over de kandidaten laat hij zich niet uit. Wel over wat er in het vakgebied gebeurt. Diele bepleit de terugkeer van de marketeer die naar het geheel kijkt. Diele: ‘Het vakgebied is erg gefragmenteerd, in allerlei specialismes opgedeeld. Daardoor wordt het gehele contact van de klant met de organisatie naar de achtergrond verdrongen. Ik denk dat er weer behoefte is aan de marketeers met een meer holistische benadering, die de klant in zijn geheel zien en die de specialismes ontstijgen.’

Klant
De Marketeer of the Year-verkiezing is onder meer bedoeld als inspiratie, hoewel Diele zijn inspiratiebron niet zijn vakgenoten zijn. ‘Door wie ik me echt laat inspireren in mijn vak is uiteindelijk de klant’, zegt hij. ‘Ons succes hangt ook af van de mate waarin wij er slagen een relatie met de klant te onderhouden. Weten wat die wil. Wil je een ochtend echte inspiratie, ga dan niet naar een goeroe, niet naar een inspirator, maar ga in gesprek met je klanten.’

Marketeer of the Year
In het CoolBrands House in Amsterdam.
Woensdagavond 29 mei
Genomineerd: Robert Bohemen, De Bijenkorf, Nico Rijkhoff, Ziggo en Roel Welsing, Triodos Bank.
Door Tijdschrift voor Marketing in samenwerking met het Platform Innovatie in Marketing (PIM)
de 13e Marketeer of the Year-verkiezing
Aanmelden kan nog via

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie