Premium

Wilmar Versprille: 'Ik stoor me in dit vak vaak aan hakjes op het middenveld'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Wilmar Versprille van Roorda.

Wilmar Versprille

Een probleem als opdrachtgever

Deze week was Wilmar Versprille, copywriter bij Roorda en creatief achter Snelweg Sprookjes (de meest bekroonde Nederlandse campagne in 2019 en 2020), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Wilmar over zijn week: 'Misschien ben ik gewoon wat te pragmatisch voor de reclame. Ik stoor me soms aan de neiging om dingen vooral mooi te willen doen. Hakjes op het middenveld. Omdat iets mooi doen - terwijl het ook goed kan - een echte oplossing vaak keihard in de weg zit.

Niet gek dat de ideeën, die mij inspireren, meestal bedacht zijn door mensen die juist functie boven vorm verkiezen. En die zich zo in een onderwerp of probleem hebben verdiept, dat de creatieve oplossing zich als het ware aan ze aanbood. Als beloning voor hun harde werk.

Deze week deel ik een aantal van dat soort projecten. Ze zijn lang niet altijd mooi. Wel doeltreffend. En hadden geen merk, maar een probleem als opdrachtgever.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. The life you can save

'De filosoof Peter Singer benadert liefdadigheid zo rationeel, dat je er bijna emotioneel van wordt. Hij selecteert op zijn website The Life You Can Save nonprofits namelijk puur op het effect dat ze hebben. Dus hoe heb je met het geld dat je geeft zoveel mogelijk reddende impact? Hij laat zich hierin niet leiden door empathie, maar alleen door mensenlevens per dollar. Zo blijken muskietennetten bijvoorbeeld beter tegen malaria te werken dan reclamecampagnes. Dat was voor mij ook nieuw.

The Life You Can Save is trouwens maar een klein onderdeel van een veel grotere beweging dat Effective Altruism heet. Razend interessant. Hieronder vertelt Peter daar meer over.'

2. N=1 - 'Als we het met z’n allen eens moeten zijn, eten we alleen nog maar vanilleijs'

'Ooit begon ik als marktonderzoeker. Maar sinds ik zelf campagnes maak, moet ik bekennen dat ik nogal huiverig ben als iets van mij voorgelegd wordt aan respondenten. Want als we het met z’n allen eens moeten zijn, eten we alleen nog maar vanilleijs.

Toch geloof ik dat een goed idee alleen maar beter wordt door de kritische kijk van iemand anders. Zo voorkom je de dode hoek. Of blijkt dat iets wat voor jou volkomen logisch is, nogal vergezocht is voor een ander.

In het BNNVARA-programma ‘We gaan het maken’ zie je dit proces in de puurste vorm. Een mens met een probleem, een ander mens op zoek naar de oplossing. En door eindeloos uitproberen en schaven komen ze stap voor stap dichter tot elkaar. N=1 was nog nooit zo veelzeggend.

Als je dit tof vindt, raad ik aan om The Art of Innovation van Tom Kelley (IDEO) te lezen. Dat gaat ook over trial en error; dingen maken, voorleggen aan anderen en verder schaven.'

3. De pitstop als inspiratie voor de IC - 'Wat hij toen deed was wat mij betreft geniaal'

'Volgens mij moet je echte vernieuwing niet zoeken binnen je eigen vakgebied*. Een levend voorbeeld hiervan is Allan Goldman. Hij was hoofd van the pediatric intensive care unit in het Britse Great Ormond Street Hospital en zocht naar manieren om de overdracht van operatie naar IC te optimaliseren. Er werden op dat punt te veel onnodige - vaak dodelijke - fouten gemaakt en hij vond in zijn eigen vakgebied weinig oplossingen.

Wat hij toen deed was wat mij betreft geniaal. Hij riep de hulp in van het F1 team van Ferrari. Als er namelijk één groep weet hoe je onder gigantische druk, foutloos moet handelen, zijn het wel de mensen in de pitstop. Hij keek naar hartelust af en richtte zijn IC in alsof het niet om niertransplantaties maar om bandenwissels ging. Met als effect: veel minder fouten, veel minder doden. Daar kan je als zelfgetitelde creatief een hoop van leren.'

*) zie ook Random Pic(k) Of The Day For A Week van afgelopen week met Pim Gerrits.

Ferrari-pitstop op het punt van losbarsten
Ferrari-pitstop op het punt van losbarsten

4. 'Dat is het mooie van frustratie'

'Throwback thursday. Pun intended. De visdeurbel heeft een maand geleden al veel aandacht gekregen, maar ik wil hem hier op deze donderdag toch even noemen. Dat komt vooral omdat ik helemaal voor me zie hoe dit idee is ontstaan. Een jonge ecoloog op weg naar huis, ziet een school vissen spartelend wachten op een sluis die maar niet opengaat. Hij fietst door, gefrustreerd door het probleem, belt aan bij een vriend en krijgt het idee. Dat is het mooie van frustratie. Als je echt een oplossing wil vinden, kan opeens alles inspiratie zijn. Of je nu ergens aanbelt, onder een appelboom gaat zitten, of in bad stapt.'

5. Volg die zebra - 'Je voelt direct dat dit meer is dan zomaar een creatieve ingeving'

'Dit is geen gewone zebra, maar een neushoornjager-jager. Dit dier wordt namelijk ingezet in de strijd tegen stropers. Wat blijkt? Zebra’s rennen op een andere manier weg voor mensen dan voor leeuwen. Je kunt dus aan hun vluchtgedrag zien, of er jagers in het gebied zijn. Door met GPS de bewegingen van deze nobele beestjes te tracken, krijgen parkwachters automatisch een seintje bij onraad.

De neushoornjager-jager
De neushoornjager-jager

Wat ik tof vind aan dit idee, is de omweg. De keuze van de Wageningse onderzoekers om niet de neushoorn, maar juist hun mede-savannenaren te tracken. Zo vermijden ze het risico dat het systeem wordt gehackt en stropers precies zien waar hun prooi loopt. Je voelt direct dat dit meer is dan zomaar een creatieve ingeving. Het is het resultaat van eindeloze verdieping in het onderwerp. Hier denk ik aan als ik weer eens met minimale kennis in een hok word gestopt, in de verwachting dat er iets slims uitkomt.'

Komende week is Maurine Alma, CMO Just Eat Takeaway.com, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie