Hoe Diederik Gommers een les trok uit zijn gesprek met Famke Louise

Famke-Louise heeft de ultieme job geklaard. Een grote les voor alle marketeers.

Famke Louise en Diederik

Het is al even een tijdje geleden dat de traditionele media het monopolie op bereik verloren. En sindsdien vinden mediaverkopers van deze media het moeilijk te verkroppen dat jongens en meisjes via Instagram, Facebook, Tiktok en andere sociale media ook een deel van de budgetten van adverteerders voor hun rekening nemen.

Breed bulderende mediaverkopers als Willem-Albert Bol proberen vervolgens zelf sociale media in te zetten om te zeggen dat je je wel drie keer achter je oren moet krabben voordat je een ‘rondje influencers’ gaat kopen. Zo ook in het geval van Famke Louise, die meedeed aan de #ikdoenietmeermee actie.

Dat was qua hashtag en mediaoptreden misschien niet briljant. Maar om dan met de kortzichtigheid van een garnaal te gaan roeptoeteren dat hier een grote les is te leren voor marketeers (die natuurlijk alleen ‘kwaliteitsmedia’ mogen inkopen), is opportunisme ten top.

Spreekbuis van miljoenen volgers

Want influencers als Famke Louise vervullen de rol van spreekbuis voor miljoenen volgers, veelal jongeren, die de kwaliteitsmedia maar boring vinden. En daarom worden ze door adverteerders ook vaak ingezet. Want ze beïnvloeden wel degelijk op een positieve manier hun achterban. En ja, er zitten natuurlijk ook een aantal gekkies tussen.

Zestigduizend likes

De enige die hier wel de goede bedoeling in zag was Diederik Gommers. Die deed namelijk als een van de weinigen wat elke marketeer zou moeten doen: luisteren en in gesprek gaan. Hij leerde dat je niet teveel angst moet zaaien en deze groep gewoon serieus moet nemen.

Gommers ging zelfs zo ver om een aantal dagen geleden een eigen Instagram account aan te maken. Gisteren plaatste hij een foto met een nieuw kapsel om er wat jonger uit te zien, want hij zit vanavond bij Jinek. In een dag meer bereik en bijna zestigduizend likes van een doelgroep die Gommers in de kwaliteitsmedia nooit had kunnen bereiken en beraken.

Famke-Louise heeft de ultieme job geklaard. Een grote les voor alle marketeers. Ze beïnvloedde een van de grootste coronabeleid beïnvloeders van Nederland.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Mariëlle Krouwel
Of was het Gommers die haar beïnvloedde om 180 graden tegenovergesteld verder te gaan met beïnvloeden?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Willem Albert Bol
Hier de breed bulderende mediaverkoper. Je moet beter lezen Ruud. Ben groot liefhebber, gebruiker van social media. De aandacht die je daarmee genereert kan enorm zijn. Mijn Linkedin post over Famke Louise ging over geloofwaardigheid van inzet influencers. Er moet een match zijn. Plat rondje posts kopen, is niet allerslimste aanpak voor complex onderwerp. Dat vervolgens nav TV setting Jinek Gommers het 180 graden wist om te denken. Was briljant. Ook daar al mijn lof voor geuit. Leuke column, maar mist net de nuance om te kloppen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Arno van Welzen
Ik geloof niet dat ik ooit een grotere onzin heb gelezen in Adformatie. Famke Louise de credits toewijzen. Bijzonder.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Pim de Ruiter
Koppel een influencer aan een specialist en je bereikt de beoogde doelgroep en je zorgt dat het verhaal klopt. Dat lijkt me een les die we kunnen leren uit dit voorbeeld.

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Visser
Prachtige column, nog mooiere commentaren. De kwalificatie breedbulderend was net zo min fortuinlijk gekozen als de hashtag #ikdoenietmeermee: verwijten aan een persoon leiden af van de kern. De kern is volgens mij dat je in dialoog gaat, ook/juist als de opvatting van de ander je zwaar tegenstaat. Dan ruim je misverstanden uit de weg en kun je wat leren. En de meeste marketeers hebben nog veel te leren, bijvoorbeeld over dialoog.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie