Scheepbouwer meets Sinek: kijkje achter de schermen van KPN

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oud-KPN CEO Ad Scheepbouwer gaat in zijn FD Column twee weken achter elkaar in op The Golden Circle van Simon Sinek. Zijn toon is gedissocieerd kritisch. Hij lijkt wel geïnteresseerd in het gedachtengoed, maar spreekt zich er niet echt voor uit. Scheepbouwer beschouwt de Nederlandse politieke partijen door de ogen van Sinek. Daarbij is zijn constatering dat de SP en de PVV wél een duidelijk 'waarom' hebben en de middenpartijen zich vooral op het 'hoe' en 'wat' richten. Dat vrijwel alle partijen zich (te?) veel richten op het 'hoe' en 'wat' is wel helder, maar wat Scheepbouwer onder een 'waarom' verstaat, is wel erg kort door de bocht. Scheepbouwer heeft duidelijk alleen de video op TEDx bekeken en nog niet de tijd gevonden het boek van Sinek te lezen en zich verder te verdiepen.

Eigenlijk is van vrijwel alle partijen wel duidelijk wat hun 'waarom' is. De VVD gelooft in de autonomie van mensen en strijdt daarom voor individuele vrijheid en verantwoordelijkheid. De SP gelooft in gelijkwaardigheid en knokt daarom voor nivellering en een sterke regierol voor de overheid. Zo bekeken kun je van GroenLinks, D66 en bijvoorbeeld het CDA vrij snel het 'waarom' vinden. Juist bij de PVV is het minder makkelijk. Terwijl ook daar zeker een 'waarom' moet zijn. Wie stelt immers z’n leven in de waagschaal zonder zo’n diepe drijfveer.

Dat de lijsttrekkers van de partijen er niet goed in slagen dat 'waarom' herkenbaar te laten zijn in alles dat zij doen, is wel een terechte constatering. Toch is de impact maar beperkt. In het stemhokje komt de oprichtingsreden van de partijen toch vaak weer boven. Vaak stemt men van huis uit vrij constant en zijn uitstapjes naar andere partijen eerder uitzondering dan regel. Dat is wel minder dan in de tijd van Lubbers en Van Mierlo waar Ad Scheepbouwer aan refereert, maar zeker niet weg. Door zijn benadering ziet Scheepbouwer The Golden Circle meer als iets voor het bedrijfsleven. Dat is onjuist. Ideaalgedreven bedrijven doen het zeker beter dan andere, maar lang niet alle bedrijven zijn zich al bewust van hun 'waarom'. Terwijl de politiek haast alleen bestaat om het 'waarom'. Het zijn de idealen die de basis vormen voor elke politieke partij.

Mooi te zien dat Scheepbouwer in het FD ook herkent dat het ideaal of de merkmissie belangrijker is dan geld. Hij herkent ook dat grote, meer bureaucratische organisaties vaak het 'waarom' uit het oog verliezen en verzanden in de dagelijkse rat race rond het 'wat'. Bij zijn start voor KPN had Scheepbouwer het ideaal nog niet scherp voor ogen, maar ook daar dwong de crisis om verder te gaan dan de volgende marketingoplossing. Het drong tot Scheepbouwer en de zijnen door dat zij “er zijn voor de klant” …. Hoe pijnlijk ook dat daar een crisis voor nodig was: het inzicht is gekomen. Toch is ‘er zijn voor de klant’ – zeker vanuit het perspectief van The Golden Circle – nog niet genoeg. De essentie ligt in de betekenis die je wilt hebben voor die klant. Dat is niet de commerciële betekenis, maar hetgeen je als merk betekent in het (dagelijks) leven. Sterke organisaties hebben die betekenis als hun 'waarom' en daarmee als hun merkmissie. Bijvoorbeeld IKEA: aangenaam en betaalbaar wonen voor iedereen mogelijk maken. Het plezierige is dat daarmee de klant meteen centraal staat in alles dat je doet.

Bij KPN is de focus op de klant wel verbeterd. Het is nog geen 9+ ervaring, maar wellicht komt dat nog. KPN lijkt zich echter nog geheel niet bewust van het 'waarom'. Er is in ieder geval niets waaruit dat blijkt en ook de mensen die ik ken bij KPN zijn zich van geen waarom bewust. Dat verklaart meteen ook de huidige zoektocht naar de merkessentie, waarbij de slogan “KPN doet ’t gewoon” misschien net een 'wat' is en dan helaas regelmatig nog niet eens waar ook. De crisis die Ad Scheepbouwer dwong om nog eens goed over de bestaansreden van KPN na te denken, heeft blijkbaar te weinig impact gehad om een duurzaam bewustzijn van het 'waarom' te verankeren. Of zou die vraag toen ook niet echt beantwoord zijn? Zoals Scheepbouwer het nu in het FD omschrijft voor politieke partijen, is het 'waarom' toen ook niet scherp op tafel gekomen. Scheepbouwers opvolger Eelco Blok geeft leiding aan een KPN dat haast permanent met crisis te maken heeft. Misschien pakt hij wel door…. het 'waarom' centraal stellen, KPN doet ’t gewoon.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie