Communicatietoppers 2012

Een gloednieuw jaar om te pieken met briljante communicatiestrategieën (en natuurlijk ook met floppen, maar die hebben we net gehad), maar eerst even terugblikken. Slechts 5 mogelijkheden om te kiezen uit momenten van 2012.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Moeten de toppers het nu altijd afleggen tegen de floppen? Kennelijk wel! Heb jij net een geweldig nieuwtje, komt er een flop om de hoek kijken waardoor jouw potentiële topper al snel in het verdomhoekje belandt. Het lijkt wel alsof we ons steeds meer bezighouden met de details en niet met de grote lijnen. Althans, het lijkt wel alsof de details oneindig veel interessanter zijn. Neem nou, als recent voorbeeld, de bultrug. En zie daarvoor het eerder geplaatst artikel door Sietze Hess, de communicatiemanager van het Dolfinarium. Hij beschrijft daarin chronologisch wat er gebeurde en hoe de hazen lopen in de onderzeese wereld. Een interessante kijk in de keuken, daar kunnen we van leren! Het blijkt een ingewikkeld verhaal, je kunt niet zomaar doen wat je hart je ingeeft. En terecht natuurlijk. Anderzijds lopen de landelijke emoties al torenhoog op en zit je ongewild in het defensief. Distilleer daar maar eens een heldere (en vooral) eenvoudige boodschap uit. De emotie overheerst, zo lijkt. Hoe knokken we ons daar uit? Nemen we het risico op emotie voortaan mee in onze strategie, of deden we dat al maar te weinig? Is publieke emotie te beheersen en te sturen door een communicatiestrategie? Lijkt mij van wel, maar er zijn natuurlijk altijd onvoorziene zaken. Emotie wordt steeds grilliger en onberekenbaarder. Misschien is het de crisis die het slechtste of onbekende in ons naar boven haalt? Of hebben we gewoonweg niets beters te doen?

Hoe dan ook, het is een nieuwe uitdaging aan ons allen om die emoties serieuzer te nemen zonder dat we massaal in de kramp of bij voorbaat in het defensief schieten. Of dit een topper voor 2013 oplevert? Laten we het hopen, want een lijstje van slechts 5 toppers vinden we hier op de redactie nog wat mager…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie