Ja ja… Hero Brinkman gaat er weer voor, zo lazen we vanochtend in de Volkskrant. Na te zijn afgedropen in de politiek, keerde Brinkman afgelopen september terug naar zijn oude vak van politieman. Even los van of dat nou beter was voor het imago van de politiek of van de politie, de politie heeft zo langzamerhand te kampen met een heus imagoprobleem door de opeenvolging van een aantal incidenten. Hero Brinkman weet daar alles van. Van incidenten en imagoproblemen.
Doorgaans merken we weinig van het gevoel voor humor van politieagenten, maar zodra 1 april nadert, kraken de hersens van onze blauwe vrienden. ‘Wat zullen we dit jaar verzinnen?’, zo gaat het vermoedelijk tussen de opsporingen en boevenvangerij door. ‘We zullen onze nietsvermoedende burgers eens een poepie laten ruiken,’ wordt er gescandeerd op het bureau, ‘en laten zien dat er met ons niet te sollen, maar wèl te lachen valt. Ha!’
Een gloednieuw jaar om te pieken met briljante communicatiestrategieën (en natuurlijk ook met floppen, maar die hebben we net gehad), maar eerst even terugblikken. Slechts 5 mogelijkheden om te kiezen uit momenten van 2012.
In Nederland leven 1,1 miljoen (!) laaggeletterden; mensen die niet of slecht kunnen lezen of schrijven. Vandaag startte de Week van de Alfabetisering waarin aandacht gevraagd wordt voor de laaggeletterdheid in ons land. Door de week heen vinden maar liefst 400 activiteiten plaats die op de één of andere manier aandacht voor dit enorme probleem vragen en worden er actieve oplossingen bedacht.
De poll van deze week gaat over het twitterverbod dat de burgemeester Jan Pieter Lokker van Noordwijk afgelopen weekeinde aan de politie oplegde, want de burgemeester was not amused over de manier waarop het korps via sociale media reageerde op incidenten die hadden plaatsgevonden. Het meest besproken is de tweet van de directeur communicatie Dick van Gooswilligen, van het politiekorps Hollands-Midden, die op te vatten is als een oorlogsverklaring.
Soms krimpt je hart ineen als je ziet hoe een goedbedoeld initiatief een toch al kwetsbaar imago nog verder naar de vaantjes helpt. De in de volksmond genoemde pleegouderwervingscampagne ‘So you wanna be a pleegouder’ is daar een actueel voorbeeld van. En, vraag ik me meteen af, onder welke steen hebben Spirit, de jeugdzorgorganisatie waar het in dit verhaal om draait, en Jeugdzorg gelegen?