Premium

XITE-oprichter Derk Nijssen: 'Addressable tv-advertising is het hoofddoel'

De CEO van het interactieve tv-kanaal over 'de revolutie' in programmatic advertising op tv.

Xite

In de zomer van 2017 maakte muziekzender XITE het als eerste mogelijk om online-advertentiecampagnes voor televisie in te kopen. Na een pilot van zes maanden is XITE nu klaar voor de volgende stap. Met behulp van video ad serving platform SpotX is het nu ook mogelijk om volledig programmatic en doelgericht op het televisiescherm te adverteren.

Je spreekt over een revolutie op de markt, terwijl er toch al jaren over programmatic advertising op tv wordt gesproken.
DN:

Klopt, maar XITE is de eerste partij die het, samen met SpotX, daadwerkelijk werkend heeft gekregen om online advertenties programmatic in te kopen op de settopbox. Wij hebben in ons interactieve product, Personalised Music Television, een advertentie-algoritme geïntegreerd dat op basis van sessietijd advertenties aanroept, die worden aangeleverd door SpotX. Hierdoor kunnen adverteerders nu op grote schaal nog doelgerichter adverteren en zijn wij de eerste televisiezender ter wereld die gepersonaliseerde muziekdiensten levert op lineaire televisie.

Hoe gaat dat technisch precies in zijn werk?
DN:

Wij hebben naast XITE’s lineaire kanaal ook een interactief product genaamd Personalised Music Television, wat op dit moment in Nederland beschikbaar is voor alle Ziggo klanten met de Mediabox XL. Via deze interactieve service bepaalt de kijker zelf welke muziekvideo’s worden bekeken door het liken en skippen van video’s, het kiezen uit verschillende gecureerde themakanalen en door het maken van een eigen channel.

Met een technische innovatie in juli 2017 is het interactieve Personalised Music Television direct via kanaal 25 toegankelijk. Zo is er vanuit de consument geen extra actie nodig, maar levert XITE via de back-end het interactieve product. Het advertentie-algoritme van XITE maakt het vervolgens mogelijk om tijdens deze lineaire kijkervaring online advertenties aan te roepen.

Via de techniek van SpotX kunnen de advertenties volledig programmatic verkocht en ingekocht worden, en kunnen adverteerders doelgerichter en op grote schaal adverteren. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet naar een toekomst van real-time adverteren op tv.

Het is opvallend dat een – met alle respect – kleinere partij als XITE het voortouw neemt. Kwestie van meer flexibiliteit?
DN:

Dit is inderdaad opvallend. XITE is opgericht met als doel muziekvideo’s op de best mogelijke wijze bij de consument te brengen. Ons innovatieve karakter heeft in de jaren daarna tot verschillende technische ontwikkelingen geleid, wat het mogelijk maakt om gepersonaliseerde content kanalen en advertentieproducten vanuit de cloud aan te roepen.

XITE is op dit moment de enige zender die deze mogelijkheid op de settopbox biedt.

Waarom is een audience-first gedachte voor jullie zo belangrijk?
DN:

Geen enkele consument wordt gelukkig van advertenties die voor hem of haar helemaal niet relevant zijn. Als het aan SpotX en XITE ligt, werken we altijd vanuit een audience-first gedachte omdat we zo kunnen inspelen op de behoeften van de klant en tonen we in de toekomst enkel nog advertenties die relevant en waardevol voor de consument zijn.

Derk Nijssen
Derk Nijssen -
Is jullie jonge doelgroep behalve voor gepersonaliseerde muziekdiensten te porren voor targeted advertenties?
DN:

Absoluut Addressable advertising is voor ons uiteindelijk het hoofddoel als dit voor alle betrokken partijen meerwaarde gaat opleveren. Als wij de consument, en specifiek onze target audience van 18-34, 50 procent minder maar wel relevante advertenties kunnen tonen en tegelijkertijd betere resultaten leveren voor adverteerders, is dit uiteraard een win-winsituatie voor iedereen.

Jullie hebben eerder tests gedaan met Google. Waarom hebben jullie nu voor SpotX gekozen?
DN:

Dit heeft onder andere te maken met de technische mogelijkheden en de goede lokale support van SpotX, en de mogelijkheid tot het bundelen van beschikbare CTV-Inventory in Nederland. Het SpotX-platform wordt ook gebruikt door de andere Nederlandse broadcasters, wat een groot aantal voordelen voor inkopers met zich meebrengt.

De klanten van IPG Mediabrands hebben de primeur. Zijn er al voorbeelden te noemen?
DN:

Met deze geavanceerde targetingoptie creëert IPG Mediabrands voor haar klanten een effectieve schaalvergroting binnen een lastig te bereiken doelgroep. De eerste deals worden nu opgezet en aangemaakt voor verschillende grote partijen. Onder andere Rabobank en JBL hebben hierin als eerste interesse getoond.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie