Premium

EK geschrapt: 'De strijd om de reclame-euro zal straks opbloeien'

Het EK wordt vanwege het coronavirus verplaatst naar 2021. De mediabranche zal daardoor behoorlijk wat reclame-inkomsten mislopen.

Het Europees Kampioenschap, dat in juni plaats zou vinden, is verplaatst naar de zomer van 2021.
ANP

Het zal niemand ontgaan zijn: ook het Europees Kampioenschap, dat in juni plaats zou vinden, is vanwege het coronavirus verplaatst naar de zomer van 2021. Wat betekent dat voor de reclame-inkomsten van mediabedrijven?

'Iedereen houdt geld in zak'

Verschillende mediabureaus en -exploitanten zijn voorzichtig met een schatting hoeveel de branche misloopt. Ster-directeur Frank Volmer: 'Het EK is natuurlijk heel belangrijk voor ons, maar ook onderdeel van het grote geheel. Ook het Songfestival en andere events gaan niet door.'

'Dat er in 2020 een daling van de mediabestedingen zal plaatsvinden, kunnen we nu, in maart, al met zekerheid zeggen', zegt Sander Bots van Mediaxplain. 'Het niet doorgaan van het EK Voetbal is daar slechts een onderdeel van. 'Ook het Songfestival en waarschijnlijk andere sportevenementen als Formule 1, Olympische Spelen en alle wielerrondes zullen worden geschrapt.' 

Directeur Business Development van de Persgroep, Willem-Albert Bol, kan dat beamen. 'Het EK is een klein onderdeel van een veel groter spectrum. De advertentie-inkomsten van het EK die we nu mislopen, worden verplaatst naar volgend jaar. Maar deze situatie is zeker niet aangenaam, nee. Iedereen houdt nu het geld in zijn zak.'

 

'Daling gaat richting 25 procent'

Een schatting van de daling van mediabestedingen is moeilijk te geven, zegt Bots. 'Maar dat het richting de 25 procent gaat, lijkt wel een feit. Overigens zal het gevolg hiervan niet zijn dat de media duurder worden. Ondanks de daling van de kijkcijfers - live sport scoort nog altijd het beste - zal het aanbod van tv-grp's naar alle waarschijnlijkheid groter zijn dan de vraag. De strijd om de reclame-euro tussen de grote lokale spelers zal hierdoor opbloeien, niet alleen op televisie, maar ook mediumtype overstijgend.'

Hoe groot de verliezen bij DPG Media precies zullen zijn, is moeilijk te zeggen, aldus Bol. 'We zijn er hard mee bezig om dat te ontdekken, maar daar zijn we dus nog niet uit. Het ligt er helemaal aan hoe lang dit allemaal gaat duren. Hoe langer die periode is, hoe groter de verliezen zijn. Maar dat we omzet gaan missen is zeker, we hebben uiteindelijk natuurlijk gewoon een periode gemist en dat is pittig.'

'Vertrouwen moet weer terugkomen'

Hoe snel de branche weer gaat opkrabbelen, is eveneens gissen. Volmer: 'We weten niet hoe lang deze uitzonderlijke situatie waarin we zitten gaat duren, dus kunnen we er ook geen cijfer aan hangen. Wat wij nu alleen maar kunnen doen is ​met de publieke omroep vooral heel goed kijken hoe we een rol kunnen spelen in het weer op gang krijgen van het bedrijfsleven en bijvoorbeeld het MKB kunnen faciliteren.'

Bots zegt dat het allemaal om vertrouwen draait. 'Aangezien de ontwikkeling van mediabestedingen parallel loopt met het consumentenvertrouwen, is de grote vraag hoe lang de crisis en onzekerheid blijft voortduren en hoe snel daarna de economie weer uit het dal klautert.'

Bol is het daarmee eens: 'Het ligt er helemaal aan wat dit met het consumentenvertrouwen doet. Als dat weer gaat aantrekken, komen we er wel weer overheen.'

Lees ook het gastblog van Fons van Dyck: Blijf investeren in marketing en reclame in tijden van coronarecessie

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie