Eredivisie krijgt een strak nieuw logo, maar waarom is dat nieuws?

Eredivisie had op 12 mei groot nieuws te melden.

‘Eredivisie krijgt vanaf volgend seizoen een nieuw logo.’ Dat is de titel van het persbericht dat de Eredivisie naar de redactie stuurde. 'Nou en?’, zul je zeggen. Wat heb ik daarmee te maken? Waarom is dat relevant voor mij? Verandert er iets? Wordt het er leuker op? Of spannender? En gelijk heb je. Simpelweg een nieuw logo is nauwelijks interessant.

Het bericht vervolgt: ‘De samenleving en de Eredivisie ontwikkelen zich en daarbij is het wenselijk om de uitstraling en kracht van het beeldmerk te vernieuwen.’ Aha, dat is interessant: de Eredivisie heeft een plek in de maatschappij, neemt die rol serieus en doet er iets mee. Benieuwd hoe het verder gaat…

Het verhaal van de E en de cirkel
‘In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de 'E' van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag (?) terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde 'E' refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld.’
Nou já…, het bericht gaat verder met een platte beschrijving van wat het logo voor moet stellen. Dat is bijna altijd een slecht idee, maar in dit geval zeker. Het logo wordt er niet beter van. Eerder knulliger. En laten we eerlijk zijn, uitleg is hier niet echt nodig. Het is toch een krachtig en iconisch logo?!, tenminste dat lees ik op de site van de ontwerpers, Dog and Pony. Nou dan!

En passant wordt nog een beeld meegestuurd van tattookoning Henk Schiffmacher die de nieuwe Eredivisiebal heeft ontworpen. Dus dat moet wel belangrijk zijn. Mooi beeld, de beste tattookunstenaar van het Westelijk halfrond, maar waarom, waarom, waarom?

Geen nieuws? Schrijf dan niet!
Mag ik een dringend beroep doen op alle persberichtenschrijvers van Nederland? Heb je geen nieuws? Schrijf dan niet! Sec het gegeven van een nieuw logo is geen nieuws. Is de aanleiding een fusie? Dan is die fusie interessant, de gezamenlijke visie op de toekomst en wellicht het beeld dat die fusie moet symboliseren. Is de aanleiding een nieuwe strategie? Dan is die strategie interessant, wat dat betekent voor alle belanghebbenden en het gekozen beeld dat die strategie moet dragen. Maar in die volgorde en alleen in die volgorde!

Eredivisie heeft een vernieuwde positionering maar zegt er inhoudelijk niks over. Armoe. Nee, dan de presentatie van de nieuwe visuele identiteit van de Engelse Premier League vorig jaar. Dat was andere koek. De identiteit, ontworpen door het Engelse Design Studio, wordt gepresenteerd aan de hand van een krachtig statement. De Engelse eredivisie staat voor de verbindende kracht van sport: voor gelijkwaardigheid, diversiteit, verdraagzaamheid en verantwoordelijkheid. Een duidelijke stellingname. Premier League staat voor samen, voor plezier en inspiratie. En daar hoort trotse symboliek bij, in de vorm van een leeuw.


Ik vind die huisstijl van de Eredivisie een beetje calvinistisch. Zuinig. Formeel. Strak. Ik mis kraak en smaak in de vormgeving.

En in de inhoud? Een uitspraak. Stellingname. Verantwoordelijkheid. Voor miljoenen is voetbal de belangrijkste bijzaak en bij belangrijke tournooien staat heel Nederland op z’n kop. Daar had ik wel iets van terug willen zien. Emotie. Rol in de samenleving. Het zit er niet in. In voetbaltermen: gemiste kans.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie