Grote slag in medialand: RTL Nederland en Talpa Network fuseren

Het nieuwe concern komt onder leiding van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol is aandeelhouder. DPG Media de pas afgesneden.

ANP

RTL Nederland en Talpa Network gaan een joint venture vormen. Dat maken de bedrijven vanavond nabeurs bekend.

Daarmee grijpt DPG Media in Nederland naast RTL, waar het concern waarschijnlijk wel de Belgische tak kan inlijven

Vandaag meldde Adformatie al dat er geruchten gingen dat Talpa Network (deels) in de race is voor RTL Nederland. In deze constructie neemt RTL Group Talpa Network over. Een scenario dat eerder minder voor de hand leek te liggen.

Sauvé topman

RTL Nederland en Talpa Network maken geen bedragen bekend die met deze deal gemoeid zijn. In het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent. De gezamenlijke omzet was in 2020 909 miljoen euro. De waardecreatie voor beide aandeelhouders zou naar schatting 100 miljoen à 120 miljoen euro per jaar zijn. RTL Nederland heeft achthonderd medewerkers, Talpa Network heeft er 1.200.

Het nieuwe concern komt onder leiding te staan van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft aandeelhouder en producent van nieuwe formats. De Mol kan zich op deze manier geheel wijden aan zijn nieuwe productietak die hij recent opzette en waar hij goed in is: formats ontwikkelen en verkopen. Zijn Talpa Concepts en Talpa Entertainment Producties blijven buiten de deal.

Pim Schmitz, ceo van Talpa Network, treedt toe tot de nieuwe raad van commissarissen van RTL Nederland, met coo Elmar Heggen (RTL Group) als voorzitter.

Voorlopig blijven alle zenders bestaan. Vlaggenschepen RTL4 en SBS6 worden in deze constellatie zusjes.

Grote rol voor Videoland

Videoland gaat een grote rol spelen bij de fusie. Sauvé zegt: 'We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Viaplay en HBO naar Nederland en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan. Door samen te werken met Talpa Network kunnen we investeren in Nederlandse content en ons zo onderscheiden.'

De fusie moet nog wel worden goedgekeurd door de ACM.

Samenwerking in stroomversnelling, zware slag voor DPG Media

Vorig jaar september wisten Sauvé en toenmalige Talpa Network ceo Adformatie nog te melden dat een fusie uitgesloten was. Een jaar eerder waren er ook bewegingen tussen de twee spelers, maar was de liefde even bekoeld. Zo was Linda de Mol daarvoor net naar het bedrijf van haar broer overgestapt. Sauvé zij toen: 'In de periode dat we het hebben gehad over samenwerking, kwam Talpa met bepaalde voorwaarden rond samenwerking. Die voorwaarden waren voor RTL en dus voor mij niet acceptabel. Dat ging heel erg over het traditionele lineaire domein.'

Inmiddels is er zo veel beweging in de tv- en streamingmarkt - onder meer de aankondiging van moederconcern RTL Group dat het wil consolideren - dat een samensmelting mogelijk in een stroomversnelling is geraakt. Ook zeggen ingewijden dat Talpa Network en RTL Nederland zouden hebben willen voorkomen dat er naast Google en Facebook met DPG Nederland een derde contentreus op de Nederlandse markt zou ontstaan. Dat was het geval geweest als de Belgen ook RTL Nederland hadden overgenomen.

Voor DPG Media is het een grote tegenvaller. De top van het concern had gehoopt dat het net als in België met Medialaan en straks de Belgische tak van RTL ook in Nederland tv aan het portfolio zou kunnen toevoegen.

Tv, radio, streaming diensten, online, e-commerce

RTL Nederland brengt de tv-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z, nieuwsplatform RTL Nieuws en streamingdienst Videoland, de nummer 2 op de Nederlandse streamingmarkt. Verder heeft het online titels als Buienradar.

Talpa Network brengt SBS6, Veronica, Net5, SBS9 en streamingplatform Kijk in, de radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10. Daarnaast zijn er nog e-commercetitels als VakantieVeilingen, ActievandeDag en SlajeSlag 

Samen hebben de twee bedrijven nu ook twee grote nieuwsplatforms: RTL Nieuws en Hart van Nederland.

De twee commerciële bedrijven hebben in de Nederlandse tv- en radiomarkt een flinke vinger in de pap. Ad Alliance (RTL) heeft naast de eigen zenders onder meer ook de reclameverkoop voor de Discovery-zenders en Ziggo Sport in het portfolio. Talpa Network heeft een groot deel van de radioreclamemarkt in handen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Peter Olsthoorn
Sorry, maar als 1 partij 70 procent krijgt en de ander 30 procent, is dat dan niet de facto een overname?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie