Jaap van Dissel in de metaverse

De overheid laat sociale media als Instagram, Snapchat en TikTok links liggen als het gaat om vaccinatiebeleid en jongeren.

Shutterstock

Snapchat wint van RIVM

Snapchat heeft meer gezag dan het RIVM in Rotterdam-Zuid. Dat is de kop van een artikel in het FD van afgelopen zaterdag. Uit het artikel blijkt dat veel jongeren zich door Snapchat en andere sociale media laten beïnvloeden. Mo: ‘Ik zag een filmpje van een vrouw die een week na het vaccin opeens niet meer normaal kon praten.' 

Burgemeester Aboutaleb dacht dit communicatieprobleem wel even te cheffen door vaccinatie op een andere manier onder de aandacht te brengen: ‘Vertel mekaar geen fabeltjes, gewoon vaccineren!’. Alsof je een vader tegen zijn tienerzoon hoort zeggen dat hij geen bier mag drinken. Alle ouders die dit lezen, weten dan wel wat er gebeurt. Zuipen!

Jongere met vette longcovid

Maar goed, als je dan weet dat Snapchat, Instagram en TikTok sociale media zijn waarmee je jongeren kan bereiken, dan zal er toch wel iemand bij het RIVM of de overheid zijn die bedenkt dat je deze kanalen kan gebruiken om de boodschap voor vaccinatie te brengen. Natuurlijk niet door de burgemeester of Hugo de Jonge. Maar door jongeren zelf. Het liefst door een jongere met een vette longcovid. En natuurlijk zijn de helden van jongeren een krachtig middel. Er zijn echt wel rappers en influencers te vinden zijn die vóór vaccinatie zijn.

Hugo de Jonge als snuifduif

Even kijken op TikTok. Ah! Het RIVM heeft een account! Vier volgers en één video van anderhalf jaar geleden. Even op Instagram kijken dan maar. Want Diederik Gommers weet door Femke Louise dat hij daar nu een half miljoen mensen bereikt. En het RIVM? Jawel, een account. Met precies 68.000 volgers en boodschappen als: 'Wist u dat ouderen meer groenten en fruit eten dan jong volwassenen?'.

Het Burgerlijk Wetboek lezen is nog spannender voor de gemiddelde jongere. En op Snapchat? Daar is het RIVM al helemaal niet te vinden. Even de hashtag #vaccinatie en #RIVM dan maar opzoeken. Op Instagram wordt je dan verwezen naar de RIVM website. Een jongere die dat opent valt gelijk in slaap. Op TikTok zijn de meest bekeken video’s nu net niet wat het RIVM zou willen vertellen. Goed scorend is bijvoorbeeld Hugo de Jonge die in een video wordt beschreven als ‘snuifduif’.

Voorlichters aan de druppeltjes van Giel Beelen

Kortom mensen bij de overheid en RIVM, zitten die achthonderd voorlichters van u soms aan de Shambala druppeltjes van Giel Beelen? Er ligt een reuze grote kans om serieus campagne te voeren op de kanalen waar jongeren wél zitten. Met de stemmen waar ze naar luisteren.

Jeugdarts Martijn Spoelstra vroeg hier al om voordat de scholen weer gingen starten na de zomer. Hoe moeilijk kan dit zijn? En misschien is het handig dat er ook even serieus en structureel wordt nagedacht over toekomstige communicatie naar jongeren. Jaap van Dissel mag straks namelijk niet ontbreken in de metaverse.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie