Omtzigt wil minder ‘communicatie’ op ministeries, geld moet naar onafhankelijke denktanks

Hij wil 50 fte’s communicatie schrappen ten faveure van adviesraad belasting- en toeslagenstelsel en volkshuisvesting

Pieter Omtzigt
Sem van der Wal, ANP

Pieter Omtzigt vindt dat er te veel communicatieprofessionals op de ministeries rondlopen en wil dit aantal verlagen. Het geld dat daarmee vrijkomt wil Omtzigt investeren in onafhankelijke denktanks, één voor het belastingen- en toeslagenstelsel en één voor volkshuisvesting.

Omtzigt doet zijn voorstel in een ingezonden artikel in Trouw. Daarin schrijft hij dat de overheid ‘nog altijd onevenredig veel geld aan het overbrengen van beleid’ besteedt in plaats van aan het nadenken daarover.

Op de departementen zijn tegenwoordig bijna 800 voorlichters bezig om het ‘beleid te verkopen’, in de woorden van Omtzigt. Dat zijn er 200 meer dan vier jaar geleden. ‘Vergelijk die 800 mensen nou eens met de minder dan 100 mensen die bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en bij alle andere adviesraden samen werken.’

Advertentie
advertisement

'Leger aan communicatieprofessionals

Omtzigt vindt dat de hoeveelheid overheidsvoorlichters en communicatieprofessionals ‘uit balans’ is: ‘We hebben een ‘leger’ aan mensen die bezig zijn om de boodschap te verkopen. Maar onafhankelijk advies over de richting van het beleid – dát laten we over aan een veel kleinere groep professionals. In mijn optiek moet die verhouding worden omgedraaid.’

Omtzigts voorstel is om het budget van 800 overheidsvoorlichters te verkleinen en daarvan 50 fte’s te gebruiken om twee nieuwe adviesraden in te stellen: één voor het belastingen- en toeslagenstelsel en één voor het terrein van volkshuisvesting.

Momenteel zijn er geen denktanks die zich specifiek met deze onderwerpen bezighouden. Ze vragen volgens Omtzigt een integrale aanpak. ‘Met alleen het afschaffen van de verhuurderheffing zijn we er helaas niet. Hetzelfde geldt voor ons complexe belastingen- en toeslagenstelsel. Laten we dus eerst nadenken over zinvol beleid, voordat we ons concentreren op de communicatie.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie