(Poll) Tactische activatie tips EK2012

Last minute tactische tips om succesvol in te haken op de Oranje beleving bij de consument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opvallend met nog minder dan 70 dagen te gaan voor het EK 2012 stijgt het aantal aanvragen om het RSLT artikel “ Tactische tips voor EK 2012” flink. Veel bedrijven zijn meer dan gereed maar voor de last minute groep een actuele samenvatting van deze tactische tips om succesvol in te haken op EK 2012.
Strategische keus
De eerste vraag die men moet stellen is: Hoe verstandig is het om met een Oranje inhaker actief te zijn? Door de enorme druk van Oranje activiteiten is het concurrentie veld ongekend hevig. Afgelopen WK stond de Oranje Actie Teller op ruim 160 nationale activatie campagnes. Afhankelijk van in welke markt men zit is het minder makkelijk om in deze periode met hoge actie druk doelstellingen te realiseren.
Breedheid
Als het vanuit een merk strategisch of tactisch verstandig is om in te haken op de EK Oranje beleving is het slim om aanbod te ontwikkelen dat een brede doelgroep aanspreekt. Het platform “Oranje fan” wint het duidelijk van het meer rationele “WK/EK voetbal” gevoel. Het sociale karakter van Oranje fanship scoort breder dan sec voetbal gerelateerde aspecten.
Instant beloning
Qua activatievormen scoren campagnes die gebruik van instant bevrediging. Veruit favoriet zijn gratis of met bijbetaling van EK/Oranje gadget. Andere meer uitgestelde activatievormen als bv “maak kans op EK tickets” of “geld terug als Oranje kampioen wordt”, scoren minder goed qua deelname bereidheid. Zeker de introductie van vele unieke EK Apps vinden hun succes in snelle en gratis beschikbaarheid.
Relevant
Een belangrijke succesfactor is passendheid bij het merk. We zien met name WK/EK activatie-programma’s onderuit gaan als de relevantie vanuit het merk ontbreekt. Simpelweg een product een oranje outfit geven is niet spannend, laat staan dat het opvalt.
Uniek platform
Het is creatief zoeken naar een uniek platform dat nog sterker wordt als dit door het merk geclaimd kan worden. Heineken begon hier ooit mee met hun “hoofd” sponsorship van de Oranjefans en komt elk voetbal toernooi met een uniek hoofddeksel. Of actueel Bavaria die de vrouwelijke Oranjefan serieus nam met hun wens een modische fan outfit de Dutchdress.
Interactie
Social media gaan een hoofdrol spelen bij het komende EK activatie campagnes. Meer dan ooit is de entertainment waarde bij Oranje activaties doorslaggevend worden. De doelgroep wil op een leuke en opvallende manier tot interactie worden uitgedaagd die hij/zij graag deelt met anderen.
Kiss
Andere succesfactor is de kunst om het aanbod simpel te houden. Premiums die een verhaal vragen missen vaak daardoor de impulskracht op de winkelvloer. Of online game toepassingen die niet gebruiksvriendelijke zijn. Zeker omdat de EK periode kort en hevig is, is “keep it simple stupid” een vereiste.
Hopelijk zorgen deze extra tactische tips om last minute succesvol in te haken op het EK 2012. Op kan actueel gevolgd worden welke Oranje activatie campagnes er van start gaan. Benieuwd of deze aansluiten bij trends Hot & Not EK2012.
HOT EK2012
- aanvallend voetbal
- claimen als merk van een eigen EK domein
- activiteiten gericht op specifieke doelgroepen
- entertainment waarden bieden
- interactiviteit via sociale media speelt een hoofdrol
- introductie van vele speciale EK apps
- grootse Oranje events inclusief de huldiging Oranje kampioen EK2012
NOT EK2012
- saai verdedigend voetbal
- onduidelijke internationale EK sponsor campagnes
- Producten oranje zijn
- EK korting
- Oost Europese pluaria
- Oranje weer geen kampioen!

Succes met alle EK2012 voorbereidingen!{encode="frank@activateandco.nl" title=" Frank de Bruin Activate&Co"}

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie