De Golf van de overleden paus Benedictus XVI is de nieuwe Golf van een rijke Amerikaan

Elke oude Volkswagen Golf is ook de nieuwe Volkswagen Golf van de volgende bezitter.

Still uit ‘Een nieuwe Golf. Vanaf € 1000'.

Toen de Duitse kardinaal Joseph Ratzinger in 2005 tot paus werd gekozen, verkocht hij zijn Volkswagen Golf: T.k. aangeboden wegens auto van de zaak.

Twee auto's van de zaak zelfs. Nu hij was getransformeerd in paus Benedictus XVI kon hij beschikken over een pausmobiel (een omgebouwde Mercedes G-klasse) en als dagelijkse woon-werkauto de grijze gepantserde Mercedes S-Klasse die de toen overleden paus Johannes Paulus II, die hij opvolgde, pas sinds kort had. Sinds 2002 namelijk.

Paus Benedictus XVI reed waarschijnlijk niet zelf in die S-Klasse, al was hij tot dan de enige paus in de geschiedenis met een rijbewijs.

Ratzingers Golfje was een bescheiden auto, nog met ouderwetse cassettespeler. Een donkergrijze Golf 1.6 Highline, uit 1999. Voor de kenners: een Golf IV. Hij had hem besteld bij een dealer in Beieren en hem naar Rome laten brengen, waar hij in 1999 al een hoge positie had als kardinaal.

Maar de eenentwintigjarige Duitse student die de auto bij een Duitse dealer voor tienduizend euro op de kop tikte toen Ratzinger hem niet meer nodig had en weer terug had laten brengen naar Duitsland, ondervond als bij toverslag de kracht van de pauselijke zegen. Hij wist het plotsklaps heel bijzondere tweedehandsje in 2005 via eBay te verkopen voor bijna twee ton. De koper was een Amerikaan uit Austin, Texas.

Zo was de oude Golf van Joseph Ratzinger de nieuwe auto van de 21-jarige Duitse student, en werd die al snel de nieuwe auto van die vermogende Texaan.

De kenners van de Nederlandse autoreclamehistorie herkennen het principe van een van de beste tv-commercials die ooit voor Volkswagen is gemaakt: die waarin elke oude Golf ook de nieuwe Golf is van de volgende bezitter, met als pay-off ‘Een nieuwe Golf. Vanaf € 1000’. Credits: Michael Jansen en Scato van Opstal van (toen) Result DDB.

Het enige verschil: de restwaarde van de ineens pauselijke Golf vertwintigvoudigde, terwijl die bij een Golf die van een oud vrouwtje is geweest doorgaans door de helft gaat.

De elke-gebruikte-Golf-is-ook-een-nieuwe-Golf-film van Jansen en Van Opstal schopte het tot nummer 21 van de Adformatie50 beste Autoreclame Aller Tijden die deze week het 50-jarig jubileum van Adformatie inluidt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie