Premium

Adformatie 50: Countdown Beste 50 Autoreclames Aller Tijden deel 3

Erwin Wijman geeft ons de 50 beste autoreclames in 5 delen. Hieronder de nummers 30 tot 20

Naast de Adformatie50 Beste Autoreclames Aller Tijden van Nederlandse autoreclame, waarvan we vandaag de nummers 30 tot en met 21 onthullen, is er ook een Adformatie50 van beste buitenlandse autocommercials en -advertenties. Daarvan volgen hieronder ook de nummers 30 tot en met 21. 

Wat daaraan opvalt is dat er vijf van die tien uit de VS komen, en eentje uit Canada. Dat is kenmerkend voor de hele buitenlandse autoreclame-Adformatie50. Zowat de helft van de 50, 24 stuks, zijn in de Verenigde Staten gemaakt.

Aan de overkant van de Atlantische oceaan wordt dus veruit de beste autoreclame gemaakt buiten Nederland. Op flinke afstand volgt het Verenigd Koninkrijk met 8 stuks, en Duitsland met 7 producties.
Frankrijk springt er nog ietsje uit met 4, en uit Italië komen er twee, maar de andere vertegenwoordigde landen – Argentinië, Australië, België en Griekenland – komen niet verder dan eentje.

Wat heel opmerkelijk is: slechts één van al die in de VS bedachte en gemaakte 24 autocommercials en -advertenties in de Adformatie50 is voor een Amerikaans automerk, namelijk Dodge, op nummer 22. De andere 23 uit de VS zijn vooral reclame voor merken als Volkswagen, Porsche, BMW en Saab, stuk voor stuk Europese automerken.

Dit kan natuurlijk aan ons liggen, dat wij, Nederlandse vakmensen, geen oog hebben voor de reclame die Amerikanen hebben gemaakt voor de grote Amerikaanse automerken zoals Chevrolet, GMC, RAM, Lincoln, Buick, Oldsmobile, en natuurlijk Ford, Chrysler, Jeep en Hummer.

Zoals wij ook die auto’s hier allemaal niet of nauwelijks kopen. Of nou ja, van de Amerikaanse Fords wel af en toe een Mustang, en natuurlijk een handvol Jeeps (merk dat nu Italiaans is overigens). De enige Amerikaan in de geschiedenis die echt in Nederland en in Europa is aangeslagen is Tesla. Dat komt omdat ie ontworpen is door een Europeaan die overtrekpapier legde over Europese auto’s van Audi, BMW en Jaguar. En voor Tesla is nooit een commercial of een advertentie gemaakt, omdat het merk nu eenmaal above the line/themareclame heeft afgezworen.

Maar als die briljante reclame voor Amerikaanse auto’s er wél was geweest, hadden we die hier natuurlijk heus wel opgemerkt. Blijkbaar laten Amerikaanse reclamemakers zich alleen maar inspireren en tot grote hoogte brengen door Europese automerken. 
 

Waar wordt de beste autoreclame gemaakt buiten Nederland?   
Verenigde Staten 24     
Verenigd Koninkrijk        8
Duitsland 7
Frankrijk 4
Italië 2
Argentinië 1
België 1
Canada 1
Griekenland 1

Nederland 30-20

30

‘De auto van de crisismanager van de fabriek’, tv-commercial voor Volkswagen Vento, 1993, door Lode Schaeffer en Erik Wünsch van DDB Amsterdam. In de parkeergarage volgen steeds grotere directieauto’s elkaar op – Triumph Spitfire, Mercedes, Amerikanen – terwijl de garage zelf steeds vervelozer wordt, met als soundtrack ‘Dry bones’

29

‘Uitverkocht. Uitverkocht. Uitverkocht. Opschieten.’ Dagbladadvertentie voor Saab 9-5, 2005, door Kees Sterrenburg en Gerard Foekema van Ubachs Wisbrun.

uitverkocht

28

‘U bent toe aan een Daewoo.’ Advertentie- en actiecampagne voor Daewoo Nexia en Espero, 1995, bedacht door Martin de Munnik en Peter Kusters (copy) van LaMarque in Amsterdam.

27

‘Rescue 911.’ Advertentie voor klassieke-Porscherestaurateur Bob Hahn in Harderwijk, 1992, door Hjarald Agnes en Joost Perik van Orgasms (nu BSUR).

 

Rescue 911

26

‘We hoeven natuurlijk niet te vertellen wie wie helpt.’ Advertentie voor Volkswagen, uit 1989, door Wim Ubachs, Paul Meijer en Hans Jonkers van DDB Amsterdam. 

VW

25

‘De stilste auto op aarde. Xedos 6.’ Commercial voor de Mazda Xedos 6, met prinses Diana die paleis ontvlucht, uit 1993, PMSvW/Y&, Paul Meijer en Karel Beyen.

24

‘Voor één keer, doe het niet’, tv-commercial voor Volkswagen Golf met Me and Mrs. Jones van Billie Paul als soundtrack, 1991, door Erik Wünsch van DDB Amsterdam, regie Thed Lenssen.

23

‘Lada. De auto zonder blabla’. Dagbladadvertenties uit begin jaren ‘90, serie van vier. Een met een detailfoto van de raamhendel met daaronder alleen het woord: ‘Airco’. Of een foto van de bekleding met de tekst: Skai is the limit. En ‘Getint glas’ onder een foto van een zonnebril. Onder de foto van de zonnekleppen: ‘Multikleppentechniek’. Door Dick Holzhaus en Ton Giesbergen van LaMarque in Amsterdam. 

22

‘Na vele, vele jaren en vele, vele kilometers komt toch een keer het moment dat ie je in de steek laat.’ Televisiecommercial voor de Volkswagen Polo, door Lode Schaeffer en Erik Wünsch van DDB Result.

21

‘Een nieuwe Golf. Vanaf € 1000.’ Televisiecommercial waarin elke oude Volkswagen Golf ook de nieuwe Volkswagen Golf is van de volgende bezitter. Bij Result DDB bedacht door Michael Jansen en Scato van Opstal.

 

Buitenland

30

Mon autre voiture est une Citroën (d’accord ma précédente’, Vignet de la grand excuse,  oftewel excuusbumpersticker, maker onbekend.

Citroen

29

Sexy comes standard, tv-commercial voor Subaru Forester, 2011, door Andrew Simon, Matt Antonello en Paul Riss van DDB Canada Toronto.

28

Nobody’s perfect. Advertentie voor Porsche, 1983, met de uitslagen van de 24 Uur van Le Mans.

Porsche

27

Picks up five times more women than a Lamborghini. Advertentie voor Daihatsu HiJet MPV.

Daihatsu

26

Lamborghini is for real lovers. Tv-commercial voor Lamborghini, 2019, door Giovanni Porro van Havas Milaan.
De sequel, Lamborghini is for real lovers II, een kerstverhaal uit 2020, is minstens zo ontroerend.

25

Small penis? Have I got a car for you, advertentie voor Porsche 911 van Joe’s Porsche, 1989, VS.

Porsche

24

You don’t need a big one to be happy,  advertentie voor Mini, 1959, Brits

Mini

23

This Is How Your Wife Reacts When You Buy a Toyota GT86, in 2013, door Happiness Brussels (FCB) in Vilvoorde. 

22

New Rules. All New Dodge Dart.’Commercial voor Dodge Dart uit 2012, VS.
 

21

In Germany there are no getaway cars. Advertentie voor Porsche, VS.

No get away cars
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie