Consistentie en gedrevenheid geven groei aan het merk Max Verstappen

Mensen houden nu eenmaal van merken die ergens voor staan en dat ook durven uitspreken.

Tijdens de Grand Prix van Brazilië zagen we afgelopen weekend weer een weergaloos optreden van Neerlands trots Max Verstappen. Maar interessanter dan zijn prestaties op de baan, is hoe Max zich als merk heeft ontwikkeld. Als kind van de licht ontvlambare Jos Verstappen was de basis voor zijn merk-dna al snel gelegd. Natuurlijk is Max extreem talentvol. Maar net als de meeste topsporters heeft hij ongelofelijk geïnvesteerd in traininguren om op dit niveau te komen. Zijn enorme gedrevenheid en de wijze waarop hij dit eenduidig en consistent naar buiten brengt, hebben van Max ondertussen een echt merk gemaakt.

Meedoen om te winnen

Een kennis van mij die hem kent uit de kartsport vertelde ooit dat vader Jos na een gewonnen race tot in detail wist te vertellen waar Max tijd had laten liggen of fouten had gemaakt. Dat alleen het allerbeste goed genoeg is, geldt voor vader net als voor zoon. Dat zie je ook steeds terug in interviews waarin Max aangeeft dat hij alleen meedoet om te winnen. Niemand herinnert zich nog wie er tweede of derde was in de race. Zoals een legendarische tekst van Nike luidt: ‘You don’t win silver, you lose gold. There is no second best.’


Max' gedrevenheid is vergelijkbaar met die van wijlen Ayrton Senna. De Braziliaanse racelegende. liet concurrenten weten niet als eerste te zullen remmen als ze samen op een bocht afreden. Wie hem wilde verslaan, moest meer risico nemen. Na een aantal stevige aanrijdingen was het voor iedereen duidelijk dat het Senna menens was en lieten de meeste concurrenten hem als eerste de bocht ingaan. Hetzelfde doet Max Verstappen. Hij laat aan iedereen weten dat hij er alles voor over heeft om te winnen. Niet voor niets informeerde vijfvoudig wereldkampioen Hamilton al vroeg in de race waar Verstappen zich bevond. Omdat hij weet dat Max Verstappen het gevecht durft aan te gaan. Want Max wil winnen. Liever samen met Hamilton tegen de muur, dan op de tweede plaats te finishen die niemand zich later meer kan herinneren.

Bijzondere plek voor Jumbo

Jammer dat de nieuwe eigenaar van de Formule 1 niet begrijpt dat de kijker zit te wachten op iemand als Max Verstappen, anders zouden ze zijn gedrevenheid niet zo vaak bestraffen. Mensen houden van merken die ergens voor staan en dat ook durven uitspreken. Merken moeten tenslotte polariseren om een sterke positie in te kunnen nemen. Niet voor niets stonden tienduizenden Brazilianen juichend op de tribune toen Max wereldkampioen Lewis Hamilton passeerde, toch ook een populaire jongen. Niet voor niets staan de tribunes over de hele wereld vol met Oranjesupporters. Er worden zelfs speciale tribunes voor hem opgezet. Als je in België of Oostenrijk naar een grand prix gaat is het een grote oranjezee.

Max is een merk. Een uitgesproken merk waar andere merken zich graag aan verbinden, zoals Exact en Jumbo. De laatste krijgt als  sponsor van het eerste uur altijd een bijzondere plek van Verstappen. Niet voor niets was Jumbo topman Frits van Eerd weer aanwezig in Brazilië. Valk voor de wedstrijd stond hij daar. Op de grid, naast Max. Omdat Max als geen ander begrijpt wat loyaliteit is. En dat zorgt straks voor nog meer loyale fans.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Huib
Nu ben ik geen ultieme fan van Max, noch merkspecialist, maar ik kan me wel voorstellen dat de watchdogs en guardian angels van het merk Verstappen niet blij zijn met de gedateerde foto van Max in een Jumbo reclame van alweer even geleden. Het gaat ook allemaal wel heel erg snel. Net Max.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie