Humphrey Fredriksz (MoneYou): 'In 2014 moet ‘mobile acquisitie’ bovenaan de agenda staan' [Visie Mobile 2014]

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een nieuwe definitie van Mobile
Wat is voor jou de betekenis van Mobile? Waar hebben we het over als we de visie van Mobile beschrijven? Ik schrijf nu over Mobile als mobile devices, de revolutie op desktop en laptop. Iets dat ontstond op de dag dat de iPhone werd gepresenteerd. Een mobile device kan een smartphone of een tablet zijn. Het zijn echter wel wezenlijk andere devices met verschillende doelen, activiteiten en gebruiksmomenten. En stopt het bij deze twee devices? Hier gaan we in 2014 achterkomen en nieuwe termen met elkaar voor verzinnen, voor deze laatste maand van het jaar houden we nog even de simpele definitie van Mobile aan.

Is Mobile the future?
Was 2013 het jaar van Mobile? Facebook mobile advertising groeide in 1 jaar van 0% naar 41% van de totale omzet. De mobile first strategie van Facebook heeft laten zien dat je mobiel verkeer zeker kunt monetizen. Hierin is Facebook één van de weinige. Elk bedrijf of merk moet vroeg of laat "inkomsten" gaan genereren via mobile. Op smartphones en tablets zitten je bestaande klanten, potentiële klanten en concurrenten. Voor elk bedrijf, die zich niet (24/7) met online, social en mobile bezig houdt, is ‘no future’.

Mobile branding, acquisitie en retentie
De toegevoegde waarde van het mobile kanaal is voor velen nog niet bekend. Is het awareness of engagement? Nog te veel adverteerders richten zich op ‘mobile branding’ omdat ze geen acquisitie kunnen realiseren of achteraf pas realiseren dat mobile apps voornamelijk door bestaande klanten wordt gebruikt. In 2014 moet ‘mobile acquisitie’ bovenaan de agenda staan, ook al is het nog klein, elke mobile conversion is een lichtpuntje aan onze horizon. Hierin gaan meer partijen hun weg in vinden.

De groeiende vraag naar mobile specialisten
Wie gaan je dit realiseren? Wie begrijpen dit spelletje? We moeten investeren in specialisten echt kennis en ervaring hebben op dit vakgebied.There are no shortcuts, but everybody is looking for them. Voor het succesvol (door)ontwikkelen van een mobiele strategie heb je nodig: mobile marketeers, mobile designers en mobile developers. Ik zie de vraag naar deze specifieke expertise maandelijks groeien en dat is een goed teken. Een specialisme ontwikkelen kost echter tijd en energie.

De klant centraal zetten
Niet alleen hebben we te maken met mobile devices die ook in de winkel komen, klanten hebben steeds meer devices tegelijkertijd: smartphones, tablets, phablets, smartwatches en een laptop. Al deze touchpoints zullen centraal opgeslagen moeten worden om waardes inzichtelijk gaan maken van die ene klant: we spreken ook van communicerende vaten. Het emailadres of social media account wordt hierin de centrale sleutel. Hierin zal een belangrijke rol ontstaan voor database marketeers, zij moeten aan de slag met big data om omnichannel strategieën te voeden.

Wearables
Gaan we ook nieuwe ontwikkelen beleven? De belanghebbenden bij Apple, Google en Samsung willen groei- en marktpotentie zien.Hardware it will be. In 2014 komt Google Glass uit voor het publiek, echter zijn de verwachtingen dat het voor specifieke industrieën alleen interessant is. Mijn gevoel zegt dat we de grootste groei van wearables zullen vinden in de hoek van sport, gezondheid en auto’s. Denk hierbij aan de wearables van Pebble, Fitbit en Jawbone die perfect integreren met mobiele apps. Komt Apple met een wearable? Ik hoop het wel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie