Deze week is Ana Henriques, Manager Branding & Campaigns Tui, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.
Ana over haar week: 'Hoe blijf je creatief in het drukke leven? Ik deel deze week mijn inspiratiebronnen.'
Hier haar 5 bijdragen:
1. Rijmelarij van lik m’n vestje
'Wie is er niet groot mee geworden? Van Nijntje tot zelfs André Hazes, rijmen lijkt een magisch effect te hebben op onze stemming en het gemak waarmee we teksten onthouden. Ik heb bijna dagelijks de eer om voor te lezen. De positiviteit en eenvoud in kinderboeken is ongekend inspirerend. Voeg daaraan het plezier toe van mijn zoon als hij zelf de zinnen van Nijntje innut Haags kan afmaken en mijn avond kan niet meer stuk.
Ja, ik kom uit Den Haag.'
2. Champagne problems - hoe is het met Sylvie?
'Champagne problems zoals ik ze graag noem. Heerlijke roddel & achterklap verhalen van bekende mensen. Zo nu en dan gluren in de roddelbladen of checken van achterklap nieuws houdt je niet alleen jong (wie is of doet het met wie?), het zorgt ook voor een hoop relativering. Een nodige gave waar ik als marketeer geen genoeg van kan krijgen.
Soms zit je zo in je tunnelvisie en gelikte teksten, dat je jouw nieuwe campagne niet kunt uitleggen aan je vader of moeder. Niet de doelgroep zijn is één ding, niet een duidelijk verhaal kunnen vertellen is heel wat anders. Dan helpt het om wat andere ingewikkelde, relativerende verhalen te lezen.'
Hoe het nu met Sylvie is, kun je hier zien.
3. Jamie Oliver - it’s all in the mix
'In mijn Portugese cultuur is (samen) eten de sleutel voor alles. Koken is mijn go-to mantra waarin ik rust en creativiteit vind. Mijn leermeester al ruim 20 jaar Jamie Oliver: maatvoering moet je niet zo nauw nemen en volg vooral je buik. Puur is altijd beter dan een potje.
Het liefst probeer ik elke week wat nieuws, met als grootste uitdaging iets maken van wat er over is in de koelkast. Timing, intuïtie en de spanning als het allemaal samenkomt, houden mij kwetsbaar, scherp en flexibel.'
4. De team-app - van oor tot oor glimlachen
'Space Mountain is niets bij de Corona-achtbaan waar we bij Tui in terecht zijn gekomen. Gelukkig kijken we inmiddels weer vooruit en kunnen klanten met de nodige voorzorgsmaatregelen weer genieten van een fijne vakantie. De pieken en dalen gedurende deze "reis" heb ik overleefd door het blijvende enthousiasme in onze team-app. Het blijkt een ware creatieve broedplek voor slimme tussenoplossingen, inspiratie van anderen, nieuwe ideeën en bovenal humor. Nog nooit heb ik zoveel filmpjes, gifjes, quotes en andere teksten elkaar zien opvolgen in een hysterie van inkoppers en flauwe grappen. Ronduit heerlijk! Het liefst een beetje einde dag… als je wat uitgeblust bent en teamspirit je weer op de been helpt.'
5. Cupido’s pijl - ware merkkriebels in mijn buik
'Verliefd worden is een heerlijk gevoel! Ik kan oprecht verliefd worden op merken en tomeloze inspiratie putten uit het betreffende team dat de merkverhalen vertelt. Dan is mijn marketeerspet voor even af en word ik overdonderd als Ana. Zo sloeg mijn hart laatst over bij het zien van de nieuwe McDonalds-video met opa & oma.
De discussie rondom "niet-normaal normaal maken" riekt naar marketingspijkers op laag water zoeken en raakt mij ook niet als consument. Het lef van het merk, het fantastische TBWA-plot en de magische lens van regisseur Ismaël zorgen voor ware merkkriebels in mijn buik. Het vleugje jaloezie brengt mijn gedachten weer op hol en geeft mij de nodige energie om het morgen nog beter te doen.'
Komende week is Giancarlo Sanchez, verbonden aan Czar, regisseur van onder andere Mocro Maffia en Ares en het brein achter Joardy Season, curator van #RPOTDFAW.