Reclamevrijster

Meer dan ooit laait de discussie op om de publieke zenders reclamevrij te maken. De publieke omroepen verwerven naast de subsidiepot (een slordige 700 miljoen euro per jaar) ook nog is 225 miljoen euro aan Ster-inkomsten. Een heleboel geld dat niet altijd goed besteed wordt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Denk maar aan de torenhoge salarissen van onze Hilversumse tv- bonzen. Er is discussie waarom een Jaap Jongbloed van de Tros een paar keer Balkenende moet verdienen. Daarnaast is er het dilemma tussen kwaliteit en kijkcijfers dat de publieke omroep parten speelt.
Waarom geen opera op zaterdagavond? Nou het antwoord is simpel… omdat Oprah beter scoort dan Opera! En de vraag blijft; wat is kwaliteit en wie bepaalt dat?

Het publiek bestel moet keuzes maken. En als het publieke bestel ergens niet goed in is, is het dat wel. Natuurlijk wordt deze discussie ook gevoed door de commerciële tv-stations die al geld ruiken bij het idee dat de Ster in de toekomst gaat wegvallen. Diezelfde (let wel internationale) stations zagen een aantal jaar geleden toch ook brood in Nederland om goed geld te verdienen?

Het publieke bestel hoeft geen rekening te houden met de kijkcijfers, maar doet dat wel. De Ster is een commercieel bedrijf met commerciële tarieven en een commerciële portfolio. Tenminste zo staan ze bij mij te boek. Voor mij als mediaplanner zou het verdwijnen van de Ster niet gunstig zijn. Bepaalde doelgroepen zouden minder eenvoudig middels tv te bereiken zijn omdat het programma-aanbod van de Ster gedifferentieerd is. Ik verwacht dat tv dan een stuk duurder gaat worden en de kwaliteit zie ik niet zomaar verbeteren. Kortom,van mij hoeft het nog even niet.

Wordt het publieke bestel op termijn reclamevrij? Ja hoor, de lobby is gestart en onomkeerbaar. Alle grote landen om ons heen zijn ons voorgegaan. Als klap op de vuurpijl liet het onderzoek van Flycatcher (Adfo online van maandag) zien dat twee van de drie ‘tv-kijkers’ het liefst de publieke zenders zonder reclame zien. De vraagstelling is weer leuk opgezet: eerst vragen waar je je aan ergert op tv en dan vragen of je liever geen reclame wil. Het Nom laat al 20 jaar zien dat op die vraag 50 procent antwoordt dat men zich ergert aan tv-reclame.

Schokkend is wel dat 50 procent van de respondenten het liefst de commercials wil ‘keuren’ alvorens ze op tv vertoond worden. Voor je het weet hebben we weer een gezellige stuurgroep ingericht die voorschrijft wat goed voor ons is. Verschrikkelijk!

Moet het anders? Ja, dat wel! Want het is natuurlijk niet eerlijk dat alleen het publieke bestel subsidie krijgt voor programma’s die een bijdrage leveren aan de pluriformiteit. Maar zolang de man op straat dat niet weet en slechts een paar euro per maand moet betalen voor de publieke zenders, verandert het niet.

Ik wil pleiten voor een systeem waarin ook de commerciële partijen (RTL, SBS) de mogelijkheid krijgen om uit deze ruif te eten. Dat ook zij met een gedifferentieerder product komen waarin ‘kwetsbaar aanbod’ een kans krijgt. Dat zou de kwaliteit (en efficiency) aanmerkelijk kunnen verbeteren en de pluriformiteit uiteindelijk waarborgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie