door Maarten Hafkamp, redactie | 20 december 2013, 9:00 in Business, Media
Kerstrapport Adfactor mindshare UM

Adfactor heeft beste Kerstrapport, MindShare en UM beste mediabureaus

Adfactor is met een 7,89 de grote winnaar van het Kerstrapport 2013 van Adformatie en Ipsos. En dit jaar is er een primeur: voor het eerst worden ook de mediabureaus beoordeeld. Mindshare won bij de adverteerders en UM bij de exploitanten.

Adfactor - groot geworden met native advertising – doet de laatste jaren altijd mee in de top van de ranglijst. Bij de mediaplanners is Adfactor zelfs al voor het zesde jaar op rij de topper. Adfactor behaalde ook een heel hoog cijfer: 7,89. Vorig jaar was dat een 7,38

Op de tweede plaats komt dit jaar Sky Radio Group met een 7,64 en derde is Discovery Networks met een 7,53.

Winnaars exploitanten per categorie

Bij de dagbladuitgevers was bij alle respondenten Het Financieele Dagblad dit jaar de winnaar met een 7,03. Bij uitgevers huis-aan-huisbladen won traditioneel Wegener Media (7,32).
Opsteker voor de geplaagde uitgevers van de publieksbladen is dat de waardering voor de spelers in deze branche nog altijd hoog is. Mood for Magazines behaalde een 7,36 en was dit jaar de beste. Bij de vakbladen was Adfo Groep de winnaar met een 7,0.
De tv-exploitanten deden het in waardering wat minder, behalve de grote winnaar Discovery Networks Benelux met een 7,53. De beste radio-exploitant was Sky Radio Group met een 7,64. Jean Mineur Mediavision is de enige bioscoopexploitant. Dit jaar gewaardeerd met een 7,27.
Sinds jaar en dag staat Clear Channel Hillenaar hoog bij de out-of-home/indoor/narrowcasting exploitanten. Dit jaar met een 7,41 opnieuw nummer 1. De overall winnaar van het Kerstrapport 2013 Adfactor staat uiteraard ook bovenaan bij online en mobile advertising exploitanten.
Bij de aanbieders beurzen lukte het Amsterdam RAI om te winnen met een 6,76.

Mediabureaus

Nieuw in het Kerstrapport is de beoordeling van mediabureaus. Zij mogen jaarlijks hun cijfer aan mediaexploitanten geven, vanaf dit jaar worden ze ook onder de loep genomen door exploitanten (klant) en adverteerders (opdrachtgever).
Mindshare werd met een 7,57 het hoogst. Daar waren ZIGT en OMD 2 en 3. Bij de exploitanten won UM ruim voor Mindshare en ZIGT.

Het hele Kerstrapport is vanaf vandaag te lezen in Adformatie week 52.

Ipsos brengt voor de geïnteresseerde media-exploitanten een speciale, uitgebreide rapportage uit, waarin alle resultaten van het Kerstrapport 2013 zijn opgenomen. Deze rapportage biedt u de mogelijkheid de (relatieve) positie en waardering van uw bedrijf optimaal te analyseren. De onderzoeksresultaten worden opgeleverd in een PowerPoint rapport van circa 40 slides, met als bijlage alle tabellen en rangschikkingen. Dit volledige rapport is te verkrijgen voor € 950,- exclusief btw. Bent u geïnteresseerd,  meld u dan aan via een e-mail naar robert.stijger@ipsos.com

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Kerstrapport Adfactor mindshare UM