Bestedingen autoreclame met 6 procent in de min

Volgens onderzoeksbureau Adfact is er een verband tussen de afnemende reclamebestedingen en de vandaag gestarte AutoRAI.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes voor personenauto’s zijn in het eerste kwartaal van 2015 gedaald. In de eerste drie maanden werd er voor bijna 80 miljoen euro aan offline mediawaarde geregistreerd. Dat is een afname van 6% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Automerken besteedden vooral minder aan buitenreclame. Tv blijft het populairste medium. Opvallend is verder de sterke afname van reclamebestedingen voor C-segment en D-SUV’s. Renault is momenteel de grootste adverteerder onder de automerken.

Adfact ziet een verband tussen de afnemende reclamebestedingen en de vandaag gestarte AutoRAI. Door de economische crisis werd de vorige editie afgelast. Volgens Lars de Vries van Adfact willen auto-importeurs blijkbaar weer goed voor de dag komen. ‘En dat kost geld. Dat lijkt ten koste te gaan van het mediabudget. De autotentoonstelling zorgt niet voor een extra impuls. Sterker nog, vooralsnog er is geen enkel automerk met uitzondering van één radio campagne van Hyundai,  die met campagnes inhaakt op dit evenement.’

In het eerste kwartaal van het jaar 2013 werd nog 79,3 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd binnen de offline media (TV, radio, print, buitenreclame, bioscoop). In de eerste drie maanden van 2014 stond de teller op 85 miljoen en in 2015 blijft de teller dus steken op bijna 80 miljoen.

Volgens schattingen van Adfact besteedden de auto-importeurs vorig jaar circa 60 miljoen euro aan online campagnes (banners en pre-rolls). Daaruit is af te leiden dat online adverteren na tv het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. De verwachting is dat dit jaar zal toenemen. Precieze cijfers zijn in markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen

Renault was in het eerste kwartaal van 2015 met 7,5 miljoen euro de grootste autoadverteerder, gevolgd door Peugeot (6,3 miljoen) en Ford (5,8 miljoen). Renault, Nissan en Hyundai besteedden meer in vergelijking met het eerste kwartaal 2014. Nissan staat zelfs in de top-5. Opmerkelijk is de daling van Mitsubishi en Audi. Op modelniveau is de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de nieuwe Ford Mondeo (3 miljoen euro) gevolgd door de Peugeot 208 (2,9 miljoen euro) en de Skoda Fabia (2,7 miljoen euro).


Top 5 Q1 2015 (in mln. euro’s)
1. Renault 7,5
2. Peugeot 6,3 
3. Ford 5,8 
4. Nissan 5,4
5. Opel 4,6

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie