Daily Telegraph garandeert 10 seconden viewability

Britse uitgever heeft kritiek op viewability standaard van IAB

Als je een online advertentie plaatst bij de Engelse uitgever Telegraph Media Group (TMG, uitgever van The Daily Telegraph), kun je ervoor kiezen om alleen te betalen als je advertentie minstens tien seconden is bekeken. Met deze nieuwe functie wil TMG het vertrouwen in online advertenties herstellen, zegt Jim Freeman van het Britse krantenconcern.

Weinig vertrouwen in online advertenties

Freeman vertelt  dat het vertrouwen in digitale advertenties lager is dan ooit. Dat komt door en gebrekkige meet- en zichtbaarheid. Om online adverteren betrouwbaarder te maken, heeft Internet Advertising Bureau (IAB) een . Volgens deze standaard moet 50 procent van de pixels van een advertentie minstens 1 seconde in beeld zijn. Freeman vindt die standaard veel te laag.

Hij citeert een , waaruit blijkt dat mensen slechts 20 procent van de advertenties die 1 seconde in beeld zijn onthouden. Als hij langer dan 7 seconden in beeld is, onthoudt 30 tot 40 procent van de mensen het plaatje.

Garantie

Daarom biedt TMG vanaf nu een ‘tien-seconden-zichtbaarheid-garantie’ aan. Om te zorgen dat advertenties ook echt zo lang in beeld zijn, past de Telegraph de website aan. Banners blijven nu op een vaste positie op het scherm staan, ook al scrollen gebruikers naar beneden. De advertentie is 100 procent zichtbaar, twee keer zoveel als de standaard van IAB. En er staat steeds maar één advertentie op de pagina.

IAB juicht het initiatief toe

De Nederlandse tak van de IAB benadrukt dat de standaard een ondergrens is. Een woordvoerder vertelt Adformatie: &;Het is een minimum waaraan advertenties moeten voldoen om als &;zichtbaar&; te worden aangemerkt. De standaard is niet bedoeld om het succes van een campagne te meten. Wij juichen alle initiatieven toe die de viewability verhogen, dus ook afrekenmodellen gebaseerd op banners die tien seconden of langer in beeld zijn.&;

Hoger tarief

Aan meer zichtbaarheid hangt wel een prijskaartje. Bij de Britse TMG betaal je ongeveer 1,4 keer de reguliere prijs voor een advertentie op de site. Je kunt ook nog steeds een standaardadvertentie op Telegraph.co.uk plaatsen, zónder zichtbaarheidsgarantie.

Hoe belangrijk is zichtbaarheid eigenlijk?

Concurreren met Google en Facebook

De Telegraph hoopt met de nieuwe mogelijkheid aantrekkelijker te worden voor online adverteerders. Op dit moment gaat het meeste digitale advertentiebudget in het Verenigd Koninkrijk , maar er is ook kritiek op deze internetbedrijven. Zij geven veel te weinig inzicht in zichtbaarheid en uitkijktijd van reclames.

Nederlandse initiatieven

Ook in Nederland experimenteren dagbladuitgevers met nieuwe online advertentiemodellen. De Persgroep en Telegraaf Media Groep hanteren sinds vorig jaar een en NRC presenteert advertenties alleen &;boven de vouw&; ().

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie