De 7 eigenschappen van de effectieve communicatieprofessional

Betteke van Ruler, auteur | 13 november 2014, 10:07

Welke kenmerken zijn nodig om onmisbaar te zijn?

Een effectieve communicatieprofessional is een professional die in staat is om op maat met een opdrachtgever te bespreken wat de beste actie zou kunnen zijn in een bepaalde situatie. Die echt het verschil weet te maken. Dan ben je niet meer ‘leuk voor erbij’ maar onmisbaar. Zo iemand heeft zeven eigenschappen.

1.

Claimt de communicatie niet: iedereen communiceert; de communicatieprofessional is in staat om dat in goede banen te leiden, soms door over te nemen maar steeds vaker door kaders te bieden, te ondersteunen, aan te moedigen, te trainen, af te remmen, etc.

2.

Wat die goede banen zijn blijkt uit een heldere visie op je eigen vak en verstand van ‘hoe communicatie werkt’. Weet daarom aan te geven wat prioriteit moet hebben en wat minder belangrijker is, en weet het goede op de beste manier te doen
3.

Snapt dat je accountable wordt door methodisch te werken en kent slimme, eigentijdse methodes die je niet in een keurslijf stoppen maar creativiteit, context en interactie de ruimte geven
4.

Snapt dat de macht van communicatie niet erg groot is, dat er vaak ook andere maatregelen nodig zijn, en kent de kracht van timing; communicatie is meestal niet een kwestie van sturen maar van bijsturen, en dat gaat alleen als je aansluiting op actualiteit begrijpt
5.

Stelt zich op als een agile (flexibele, wendbare, slimme) doenker. Wie deze benaming heeft bedacht weet ik niet, maar de kennis erachter is al oud. Ik verbind die aan Donald Schön, die zei dat een goede professional in staat is om tijdens de actie te blijven nadenken of deze actie de goede is en op de beste manier is ingezet.  Hij noemde dat de “reflective practitioner”. Paul Hughes voegt daar nu aan toe dat die iemand bovendien altijd weet te overleggen of deze actie de goede is en op de beste manier is ingezet. De doenker betekent het einde van de scheiding tussen advies en uitvoering. Die stamt uit het Scientific Management. Een theorie die voorschreef dat de manager moest bedenken wat de uitvoerder moest doen omdat de uitvoerder anders overbelast zou worden en niet productief meer zou zijn. Een ouderwetse gedachte die in de wetenschap allang is verlaten en bovendien alleen was bedacht voor de arbeider in de massaproductie, niet voor kennis- en creatieve beroepen.
6.

Weet slim aan te sluiten bij strategische keuzes in de eigen organisatie, zowel van de top als van andere afdelingen, en weet dat slim te doen. Strategische communicatie is alleen strategisch als het ook echt strategisch is.

7.

Wie al deze eigenschappen heeft is een sparring partner. Dat is iemand die de opdrachtgever echt weet te helpen, en daardoor de persoon is met wie die opdrachtgever graag wil overleggen. Daarmee maak je echt het verschil.

Zie voor meer informatie de site van de nieuw gelanceerde Van Ruler Academy:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Patrick de Leede

(13 november 2014, 12:47)
http://www.catchoftheday.nl
Bij 6 staat 'weet slim aan te sluiten.... en weet dat slim te doen'. En die slotzin bij 6... tsja. Verder hoop ik ooit een effectieve communicatieprofessional te worden ;-)
Avatar

Loes Hekkens

(13 november 2014, 18:59)
Rang is alleen Rang als er Rang op staat.
Avatar

Aart Lensink

(20 november 2014, 8:05)
http://www.lvbnetworks.nl
Toont dit lijstje niet precies waar het vakgebied Communicatie de laatste jaren aan ten onder is gegaan?
Wat stáát hier nou eigenlijk?
Met alle respect voor Betteke, maar dit zijn toch open deuren? Niet concreet. Je kunt deze lijst desgewenst uitbreiden tot vijftig prettige eigenschappen, waar niemand zich een buil aan valt.
Niets beklijft uit dit lijstje. Ofwel (en helaas): het kenmerk van het (corporate) communicatievakgebied.
Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs