Foodwatch presenteert 15 punten voor een eerlijk etiket

Campagne voor betere productinformatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumentenorganisatie foodwatch heeft een15 puntenplan gepresenteerd voor eerlijke etiketten. Deze omvat onder andere een minimale lettergrootte van twee milimeter, een minimale inhoud van verpakkingen en de eis van productinformatie boven reclame.

De consumentenorganisatie roept minister Schippers op om zich nationaal en in Europa in te zetten voor het plan. Consumenten kunnen op de website van foodwatch een petitie tekenen om de actie te ondersteunen.

Ambities waarmaken 

Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch: ‘Minister Schippers beloofde in december 2013 dat er een actieplan zou worden opgesteld om misleidende marketing aan te pakken. Nu, bijna een jaar later, is het tijd om die ambitie te vertalen in concreet beleid en de consument daadwerkelijk te beschermen tegen misleiding’.

Volgens foodwatch zullen aanvullende vrijwillige afspraken niet de oplossing zijn en alleen maar tot meer verwarring bij consumenten leiden. Rijksen: ‘Wat we nodig hebben zijn wettelijke eisen over welke informatie voedselfabrikanten hun klanten moeten geven en in welke vorm.’

Europese regels onvoldoende

Per 13 december 2014 zijn nieuwe Europese etiketteringsregels van kracht geworden. Deze laten echter volgens foodwatch nog steeds te veel ruimte voor misleiding. Zo is de minimale lettergrootte EU-breed slechts 0,9 – 1,2 millimeter, wat voor oudere en slechtziende consumenten te klein is om te kunnen lezen.

Daarnaast is onder andere het plan voor herkomstetikettering voor alle typen producten gesneuveld en kunnen voedselproducenten hun bewerkte producten nog steeds verantwoorder en mooier voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Gebrek aan handhaving

Naast strengere wettelijk eisen, wil foodwatch dat er bij overtreding hard wordt opgetreden door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Volgens foodwatch laat ‘het overheidsorgaan al jarenlang bewust ruimte voor misleiding’.

Rijksen: ‘De productnaam of de afbeelding op een verpakking of etiket hoeft niet exact overeen te komen met de inhoud van het product’.

Zo is het toegestaan dat de &;romige bospaddenstoelensoep met cantharellen&; van Albert Heijn Excellent slechts 0,1% cantharel bevat en toch die naam mag dragen. Dat mag, zolang in de ingrediëntenlijst maar vermeld wordt dat er 0,1% cantharel in zit. De NVWA erkent op haar website dat dit ‘consumenten het gevoel kan geven dat zij worden misleid’, maar dat om dit te voorkomen ‘consumenten altijd het etiket én de ingrediëntenlijst vooraf goed moeten lezen om te weten wat ze eten’.

Het 15-puntenplan

1.Informatie gaat vóór reclame

2.Leesbare letters van minimaal 2 milimeter

3.Realistische afbeeldingen

4.Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden

5.Land of regio van herkomst aantonen

6.Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking

7.Heldere aanduiding van aroma&;s en additieven

8.Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen

9.Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren

10.Transparantie over productiemethode

11.Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden

12.Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud

13.Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten

14.Verbod op gezondheidsclaims

15.Meer rechten voor consumenten(organisaties)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie