'Interactieve pre-roll waardevol nieuw merkinstrument'

Interactieve pre-rolls genereren sterkere merkeffecten, trekken meer aandacht, verhogen de conversie en worden beter gewaardeerd en onthouden dan standaard pre-rolls en tv-commercials.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van Metrixlab in opdracht van Sanoma Digital, Lassie en bureau SuperHeroes. Het bureau onderzocht twee interactieve online pre-rolls van Lassie.

De interactieve pre-rolls waren onderdeel van een campagne rondom 50 jaar Lassie Toverrijst. De pre-rolls, ontwikkeld door SuperHeroes, werden over een periode van 6 weken ingezet op en - twee videoplatformen binnen het Sanoma Digital netwerk. In deze periode was Lassie in geen ander medium aanwezig.

De twee interactieve pre-roll uitingen die onderzocht zijn, waren ;Kommetje Kommetje&;">'Kommetje Kommetje' en ;De Toverpan&;">'De Toverpan'. 'Kommetje Kommetje' bestond uit een spel waarin de bezoeker kon kiezen onder welk kommetje een cherrytomaatje was verstopt. Na klikken op het juiste kommetje kon het spel nog een keer worden gespeeld. 'De Toverpan' was een zogenaamde out-of-player pre-roll, waarbij de Toverpan met een klap naar beneden viel in de videoplayer. De bezoeker kon vervolgens aan een hendel te trekken voor een rijstrecept.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de interactieve pre-rolls een sterker effect hebben dan standaard pre-rolls of commercials op met name spontane merkbekendheid en top-of-mind awareness. Daarnaast blijkt de mate waarin de twee uitingen de aandacht trokken bijna drie maal zo hoog als een standaard pre-roll. De pre-rolls werden ook bijna helemaal uitgekeken. De herinneringsindex van de uitingen bleek bijna vier keer hoger dan de benchmark van een normale pre-roll.

Binnen het onderzoek is ook de clickconversie van de uitingen onderzocht. In de campagne zijn de interactieve Lassie pre-rolls samen met een companion ad ingezet voor optimale conversie. De clickrate vanuit de pre-roll in combinatie met de companion ad was bijna twee keer zo hoog als die van een reguliere Lassie pre-roll zonder interactie (7,59% voor de Kommetje uiting vs. 4% voor een normale pre-roll).

Over het onderzoek naar interactieve pre-rolls is een gepubliceerd, waarin de onderzoeksopzet en resultaten uitgebreid worden toegelicht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie