Media

Jos Govaart (Coopr): ‘We zijn niet vies van media inkopen, zolang het in dienst staat van earned media’

Redactie | 24 augustus 2017, 14:10

Wayne Parker Kent interviewde deze week in podcast The Brief Jos Govaart, medeoprichter van pr-bureau Coopr. In het gesprek wordt onder andere de staat van de huidige pr-markt besproken.

Coopr begon acht jaar geleden in de wereld van public relations. Volgens Govaart speelde z’n bedrijf destijds in op het veranderende medialandschap en de opkomst van social. Een pr-bureau dat vooral sterk is in digital, dus. Al schuwt het traditionele kanalen niet. ‘Traditionele media zijn voor grote techbedrijven bijvoorbeeld nog heel belangrijk. In de food & drinks-hoek werkt dat weer anders. Daar heb je minder vaak hard nieuws.’

Nieuwswaarde
De zoektocht naar nieuwswaarde staat centraal, aldus Govaart. “Maar persberichten over de heg flikkeren doen we niet. Dan heb je geen gevoel voor wat je terugkrijgt. (...) Wat ons bureau kenmerkt is dat we meer dan een adviseur zijn. We willen een klus klaren. Er zijn vaak dingen die tussen wal en schip vallen, neem bijvoorbeeld het opstellen van een draaiboek voor een event, die we oppakken.’

Onzichtbaar werk
Veel van het werk van Coopr is onzichtbaar, vertelt Govaart. ‘Mediabureaus maken planningen en kopen in. Ik kijk dan of er achter de uiting van het reclamebureau inhoud zit waar een journalist iets van kan vinden. (...) Een van onze klanten ontwikkelde ooit een nieuwe positionering inclusief een klantgebaar. Dat was hun eerste communicatie-uiting in die positionering. Ik berekende toen het daadwerkelijke klantvoordeel van die actie en dat bleek 13 euro per klant per jaar te zijn. Als dat je eerste boodschap wordt, is dat niet zo handig. Dat is vaak een rol die we aan tafel spelen. Wij weten welke vragen journalisten gaan stellen.’

Govaart typeert zijn bureau dan ook als een team van bouwers. ‘We doen geen crisiscommunicatie voor klanten die we niet kennen. (...). Wij zijn meer bouwers dan beschermers. En bouwen is de beste bescherming, vind ik.’

Content marketing of pr?
In de afgelopen jaren is er natuurlijk nogal wat veranderd in de wereld van mediaconsumptie en -kanalen. Hoe kijkt Govaart naar de opkomst van owned media en de veranderende rol van de reclame-, media- en pr-bureaus? 
‘Je moet heel lenig zijn. Earned is traditioneel van de pr-bureaus, paid voor de media- en reclamebureas en owned is van de contentbureaus. Maar iedereen ziet dat de combinatie het beste werkt. We starten vanuit inhoud en denken na over mogelijke reactie van publiek en zorgen dan ergens voor een optimale aansluiting in het kader van geloofwaardigheid. (...) Dat is dominanter dan de ultieme creativiteit.’

Heeft Govaart nooit gedacht aan een herpositionering van Coopr richting een contentbureau? ‘Het is een doorlopende discussie bij ons. In the end is pr gewoon een vak dat meer dan honderd jaar bestaat. Het staat niet per se gelijk aan mediarelaties. Het is een psychologische discipline. We moeten niet het kind met het badwater weggooien. De eerste vraag waar klanten mee binnenkomen is een klassieke pr-vraag.’

Luie journalisten 
Verdiende aandacht. Dat is dus het uiteindelijke doel bij Coopr. ‘We zijn niet vies van paid. Zolang het in dienst staat van earned media.’ 

Een focus op verdiende aandacht met een ietwat paradoxaal klinkend motief, zo bleek uit de uitzending. ‘Veel journalisten zijn gewoon te lui om uit te zoeken hoe het écht zit. Ik denk dat je vanuit pr op zoek moet gaan naar het échte verhaal zonder corporate spin. (...) Dat is waar ik zelf in geloof. Als je als bedrijf niet oké bent, doe daar dan wat aan.’

Verder nog in deze aflevering
Het nieuws in The Brief gaat deze editie over de erven Prince die dankzij Pantone nu de beschikking hebben over hun eigen kleur paars, het Twitter-afscheid van een bekende NFL-speler én de comeback van Sophia ‘#Girlboss’ Amoruso.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent.

Adformatie is mediapartner van The Brief.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Jos Govaart The Brief

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs