Marketeers en reclame/PR medewerkers kampioen solliciteren

Marketeers en werknemers in de PR, reclame en communicatie zijn massaal op zoek naar een andere baan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit analyses in opdracht van de , uitgevoerd door de Intelligence Group. 

Alleen c allcenter medewerkers proberen vaker om ergens anders aan de bak te komen. Bijna twee op de drie callcenter medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd. Een score die overeenkomt met de tradioneel hoge doorloop in deze beroepsgroep. 

Maar ook marketeers en personen die werkzaam zijn in de PR, reclame en communicatie scoren hoog. Van de reclame/communicatie en PR medewerkers heeft de helft het afgelopen jaar gesolliciteerd, direct gevolgd door de marketeers met 48%. De zwaar door de crisis getroffen sector grafische dienstverlening sluit de top-5 af met 43%.

Opvallend is dat werkzame personen in de verpleging, verzorging en bouw het minst van alle beroepsgroepen solliciteren. Dit ondanks het feit dat veel mensen in deze beroepsgroep hun baan (dreigen te) verliezen.  Directie en ICT’ers solliciteren minder dan gemiddeld. Zij kunnen zich een afwachtende houding permitteren omdat ze eerder zullen worden benaderd door een werkgever.

Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, vindt het overigens een positief teken dat werknemers in de reclamewereld er op uittrekken om nieuw werk te zoeken. &;Door actief te solliciteren nemen ze regie over hun eigen toekomst, terwijl passieve doelgroepen kansen op de arbeidsmarkt verliezen.&;

Beroepsgroepen die afgelopen jaar het meest hebben gesolliciteerd

Callcenter medewerker 64%
Reclame/communicatie/PR 50%
Marketing 48%
Sport 46%
Grafisch 43%

Beroepsgroepen die afgelopen jaar het minst hebben gesolliciteerd

Verpleging/verzorging 23%
Bouw 25%
Directie/(interim)-management 25%
ICT/automatisering 25%
Productie 26%

juni en juli 2014 heeft Intelligence Group 7.398 personen ondervraagd op het gebied van employability en arbeidsmarktgedrag in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het AGO is een continu onderzoek dat sinds 2003 het gedrag en de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking meet. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie